Czy rzeczywiście warto inwestować w SEO?
Działania takie jak SEO pozycjonowanie oraz wszelkie inne formy promocji w Sieci mają na celu sprawienie, że Twoja strona zacznie generować więcej ruchu, co wiąże się z większą ilością zapytań oraz ze sprzedażą produktów lub usług. Doskonale wiemy, że osobom, które zaczynają z nami współpracę nie zależy tak naprawdę na wysokich pozycjach, a na pozyskiwaniu jak największej liczby nowych klientów. Dlatego jeśli chcesz zainwestować w pozycjonowanie stron, a szczególnie w model rozliczeń za efekt, warto jest mieć na uwadze to, że jest to środek do celu, którym jest zwiększenie sprzedaży.
Istnieje wiele zalet, na które warto zwrócić uwagę, szczególnie jeśli chodzi o pozycjonowanie za efekt. Pierwszym z nich jest prosty model rozliczeniowy. Otóż w takim modelu klient płaci jedynie wtedy, jeśli frazy znajdą się na pierwszej stronie w wyszukiwarce Google. Oznacza to więc, że dopóki działania pozycjonerów nie przyniosą umówionych efektów, klient nie płaci ani złotówki. Plusem jest też to, że możesz wybrać frazy, które chcesz pozycjonować i w tedy agencja skupi się jedynie na nich. Sporo firm wycofuje się z SEO za efekt, twierdząc, że takie działania są przestarzałe i nieopłacalne, jednak naszym zdaniem potrzeba posiadać doświadczenie i stale obserwować algorytmy Google, żeby móc dopasować odpowiednią strategię do klienta.
Oczywiście są też pewne wady, o których warto wiedzieć. Przede wszystkim fakt, że taki model jest ograniczony, ponieważ bycie widocznym w Google na niektóre frazy, nawet jeśli mają sporo wyszukiwań, może być jednocześnie ograniczeniem. Nowsze frazy, które mogą posiadać wysoki współczynnik konwersji, zostaną pominięte, co wiąże się też z ograniczeniem sobie dotarcia do większej liczby odbiorców. Do tego, jeśli agencja skupi się jedynie na pozycjonowaniu w Google pojedynczych fraz, nie stara się poprawić jakości strony i innych treści. Dodatkowo podczas korzystania z wyszukiwarki bardzo ważna jest lokalizacja, więc pozycje mogą wahać się w zależności od tego, gdzie się znajdujemy. Oczywiście narzędzia monitorujące stale pokazują odpowiednią pozycję, jednak nie wiadomo, czy na urządzeniu potencjalnego klienta pozycja nie będzie niższa. Czynników wpływających na pozycjonowanie jest mnóstwo, więc decydując się na SEO, zawsze podejmuje się pewne ryzyko (rzecz jasna pozycjonowanie w modelu za efekt może być ryzykowne zarówno dla agencji pozycjonerskich jak i klienta).
Wiele agencji nie potrafi już pozycjonować za efekt, głównie ze względu na wiele zmian, które wprowadziło Google na przestrzeni wielu lat. Nadal istnieje wiele czynników, które trzeba brać pod uwagę, jednak samo pozycjonowanie różni się od tego, które było znane kilka lat wstecz. Na przykład kiedyś wyszukiwania Google były znacznie mniej skomplikowane, bez mapek, geolokalizacji, bez polecanych fragmentów. Google też miało o wiele słabsze algorytmy, a wynikami wyszukiwań można było znacznie łatwiej manipulować - wypozycjonowanie konkretnych fraz było więc łatwiejsze. Wiele agencji nie potrafiło przystosować się do zmian oraz do aktualizacji, dlatego też zrezygnowało z takiego modelu, szczególnie że efekty w postaci pozycji na wybrane słowa kluczowe widoczne są dopiero po kilku tygodniach a nawet miesiącach. Wyłącznie te agencje, które potrafiły się zaadaptować, nadal potrafią dostosować działania do algorytmów i sprawić, że frazy znajdą się na wysokich pozycjach.