Czy potrzebujesz specjalnego wykształcenia, aby zostać copywriterem?

Agencje zatrudniające copywriterów często zachęcają niezdecydowanych pisarzy stwierdzeniami, że jest to praca praktycznie dla każdej osoby, która posiada lekkie pióro i potrafi pisać teksty. Zazwyczaj nie wymaga się żadnego doświadczenia, ani szkół, które mogłoby przygotować młodego adepta do pracy w tej branży. Czy rzeczywiście niepotrzebne jest wykształcenie, które jest typowe w przypadku pisania tekstów? Cóż, jak to zwykle w życiu bywa, i ten medal ma dwie strony.

Czy pisać można dopiero po studiach?

W pierwszej kolejności możemy zastanowić się, jakie studia dają przygotowanie do zawodu copywritera. Będzie to na pewno dziennikarstwo, polonistyka lub studia pisarskie – tam nauczysz się (przynajmniej w teorii) dobrze posługiwać językiem polskim i dbać o poprawność, a także wyćwiczysz swój własny styl wypowiedzi.

Jeśli już wiesz, jakie studia “uczą” pisania, zastanów się, czy słynni pisarze takie ukończyli. Część z nich tak, ale większość z nich nie musiała, aby dobrze pisać. Co prawda sztab ludzi pracuje nad poprawnością ich tekstów, ale nie jest to niemożliwe do wyuczenia. Możesz tworzyć wartościowe artykuły, które będą przyjemne dla oka i poprawne. Wystarczy Twoja chęć do pisania i nauki czegoś nowego. Wiedz, że praktyka czyni mistrza i z czasem będziesz pisać coraz lepiej. Zaczniesz też samodzielnie wychwytywać swoje własne błędy i je poprawiać. Grunt, to być otwartym na krytykę i starać się jak najwięcej tworzyć.

Ćwiczenie czyni mistrza

Jak pisać lepiej? Oczywiście cały czas pisząc, ale także czytając inne teksty. Poprawności i zasobu słownictwa uczymy się głównie przez “opatrzenie” – im więcej będziesz czytać, tym bardziej utrwalisz sobie schematy rządzące w naszym języku. Uważaj jednak na artykuły internetowe – roi się tam od błędów, więc możesz niestety uznać je za normę.

Copywriterem może być każdy

Nie musisz mieć specjalistycznego wykształcenia, aby być copywriterem. Niektórzy poloniści potrafią jedynie sprawdzać czyjeś błędy, ale nie mają tej lekkości pióra, która potrzebna jest w tym zawodzie. Nie jest wykluczone, że jako “ścisłowiec” będziesz w stanie stworzyć naprawdę dobry tekst, więc próbuj swoich sił i nie poddawaj po drobnych porażkach, ponieważ zdarzały się one najlepszym.

Ba! Zdarza się, że humanistyczne studia niekiedy utrudniają pracę w tym zawodzie. Ma to miejsce najczęściej wtedy, kiedy słowa kluczowe są problematyczne i wymagają nagięcia pewnych zasad gramatycznych czy interpunkcyjnych. Chyba każdy copywriter z doświadczeniem wie, że niekiedy trzeba włączyć tryb mistrza Yody i zastosować szyk przestawny, choć w normalnych warunkach nie napisałoby się w ten sposób zdania. Zawodowego polonistę będzie bolało wtedy serce, a inni copywriter przyjmie to za smutną konieczność i za godzinę nie będzie już pamiętał o tej sytuacji.

Dlatego pamiętaj, że nie studia tworzą copywritera, a jego chęci i talent do lekkiego pisania, który stale będzie się rozwijał.

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *