Największe trudności w pracy copywritera

Największe trudności w pracy copywritera czasem mogą kryć się pod najprostszą postacią. Jak w każdym zawodzie, tak też w zawodzie copywritera są dni lepsze i gorsze. Takie, kiedy po otrzymaniu tematu praktycznie od razu pojawia się w naszej głowie szkielet tekstu, ale też takie, kiedy nie jest już tak łatwo. Wprost przeciwnie – siedzisz przed tekstem i nie masz pojęcia co robić.

Ten, kto nie miał do czynienia z tak trudną formą pracy, jaką jest pisanie, może nie mieć pojęcia, jak trudne czasem bywa życie copywritera.

Może się wydawać, że kiedy ktoś na co dzień zajmuje się tworzeniem profesjonalnych tekstów reklamowych, to po dłuższym czasie takiej pracy nie będzie mieć żadnego problemu z błyskawicznym wymyśleniem wysokojakościowych treści na każdy podany temat, a research materiałów zajmie mu tylko dziesięć minut. Tym bardziej, jeśli opanował już trudność wpisywania w treść często skomplikowanych fraz.
Niekoniecznie tak to wygląda, gdyż pisane tekstów SEO to nierzadko żmudna, wyczerpująca intelektualnie praca. Ponadto zawsze jesteśmy poddani presji czasu i niekoniecznie możemy zrobić wyczerpujący research, a mimo to musimy napisać perfekcyjny tekst dla zleceniodawcy.

Gdzie się podziało Twoje natchnienie?

Zatem z pewnością brak twórczej inwencji możemy podać jako pierwszą z trudności, z jakimi staje copywriter w trakcie swojej pracy. I niewątpliwie najtrudniejszą do zwalczenia.
Może być on spowodowany zarówno gorszym dniem, kiedy jesteśmy mniej wydajni, jak i wypaleniem, które zawsze pojawia się po pewnym czasie pracy, a także trudnością tematu lub po prostu tym, że dane zlecenie wiąże się z branżą, której nie lubimy, bądź kompletnie nie znamy i nie mamy pojęcia, co można na jej temat napisać. Brak czasu do wyszukania odpowiedniej ilości rzetelnych informacji również nie stanowi pomocy w takim wypadku.

To, o czym teraz napiszemy, z pewnością nie będzie żadnym odkryciem, ale w pracy copywritera najważniejsze jest to, aby być wypoczętym. Zwłaszcza jeśli pracujemy w ośmiogodzinnym wymiarze. Jeżeli natomiast nie uda się odpowiednio wypocząć, to jeśli jest taka możliwość, dobrze jest przysiąść do mniej wymagającego artykułu.

Zmęczenie jest głównym czynnikiem niszczącym naszą wenę. Po nieprzespanej nocy nawet ulubiony temat może wydać Ci się odpychający. Pamiętaj o tym i zadbaj o odpowiedni wypoczynek.

Co z czasem?

Kiedy brakuje go na długi research, najlepiej jest wyciągnąć z treści to, co najważniejsze i najbardziej dla nas zrozumiałe. Natomiast jeśli mamy już na koncie podobne teksty, to nawet lepiej, gdyż zawsze można się nimi posiłkować i z nich czerpać inspirację oraz informacje. Jest to prostsze ze względu na to, że stanowią źródło przetworzonego już przez Ciebie materiału i może on być łatwiejszy do ponownego przerobienia.

Czasem sporym problemem mogą być warunki pracy

O ile freelancer pracujący w miejscu wybranym przez siebie ma spore możliwości, jeśli chodzi o dobór komfortowego otoczenia, o tyle przy pracy w biurze z innymi osobami niekoniecznie zawsze istnieje taka możliwość.
Przede wszystkim bez względu na to, gdzie pracujesz, pomyśl o tym, aby najbliższe otoczenie, tzn. biurko, na którym piszesz oraz krzesło, na jakim siedzisz, były dla Ciebie jak najwygodniejsze. Zadbaj o to, by siedzieć w wygodnej pozycji, a krzesło było ergonomiczne i optymalnie dostosowane do Twojego wzrostu, a także aby nic na biurku i poza nim nie rozpraszało Twojej uwagi.

Jeżeli atmosfera w pracy danego dnia Cię rozprasza, zawsze możesz założyć słuchawki i włączyć ulubioną, relaksującą muzykę. Oczywiście obowiązkiem będą krótkie przerwy regeneracyjne oraz mała przekąska i aromatyczna herbata.
Zresztą chyba każdy, kto kiedykolwiek trudził się nad dłuższym tekstem wie, jak to pomaga…

Gdy nie masz pomysłu, uratuje Cię konspekt

W szkole i na studiach zawsze uczono nas pisać konspekty prac. Nie zapominaj o tym, ponieważ to fantastyczny sposób, kiedy nie mamy pomysłu na to, jak “ugryźć” tekst.
Zresztą nawet wtedy, gdy doskonale wiemy, co chcemy zawrzeć w artykule, dobrze skonstruowany konspekt pomoże nam skupić się na tym co najważniejsze i opisać to w odpowiedniej kolejności.
Jest to doskonałe rozwiązanie zwłaszcza w przypadku wyjątkowo trudnego tematu, gdyż jasno określony podział tekstu pozwoli nam z góry oszacować liczbę znaków, jaką powinniśmy zawrzeć, opisując konkretny podpunkt, a co za tym idzie – jakich informacji potrzebujemy, co jest zbędne i ile czasu zajmie nam poszukiwanie tego, co będzie miało znaczenie dla naszego artykułu.

Czasem proste rozwiązania są najlepsze

Podane wyżej przykłady sposobów na radzenie sobie z niemocą copywriterską mogą poprawić jakość Twojej pracy w trudniejsze dni. Zresztą, każdy z nas ma własne sposoby. Nawet najbardziej nietypowe mogą być dobre, jeśli mają poprawić naszą wydajność oraz pozytywnie wpłynąć na komfort pracy.

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *