Podsumowanie roku 2019 w branży SEO – co się zmieniło, a co nie?

W 2019 w SEO działo się naprawdę dużo, w sumie jak zwykle. Google nie dało czasu na nudę seowcom. Jednakże wszystkie aktualizacje algorytmu uderzały głównie w grupę branż YMYL (ang. Your Money or Your Life), więc szczególnie seowcom obsługującym tą grupę branż się nie nudziło;)
Aktualizacje w niewielkim stopniu dotykały inne branże, małe biznesy lokalne czy e-commerce. Choć oczywiście, jest kilka tendencji zmiany całego algorytmu (opisałem je na końcu artykułu), których nikt nie może uniknąć, więc niezależnie od branży, oberwały strony niedostosowane do zmian.

Słowem wstępy chcemy jeszcze zaznaczyć, że poniższy artykuł jest subiektywną opinią praktyka SEO, który obsługuje kampanie SEO od mocnego BHS (cloaking, linkowanie z automatów), po działania obarczone mniejszym ryzykiem – pisanie contentu w oparciu o Data Driven, linkowanie ze sprawdzonych miejsc publicznych, z prywatnego zaplecza.

A więc – zupełnie nie trafia do mnie przekaz z większości blogów SEO, gdzie w podsumowaniu 2019 jest mowa, o tym że:
– wartościowa treść dla użytkownika odgrywa kluczową rolę,- coraz większe znaczenie będzie miał UX strony
– wygoda użytkownika staje się ważnym czynnikiem rankingowym,
– Link Building obecnie musi opierać się na Content Marketingu, ofc. tematycznym

SEO nadal opiera się na manipulacji algorytmem Google, gdzie znaczenie mają liczby w kontekście – contentu i linków.
– Treści są ważne, ale muszą być odpowiednio skonstruowane pod SEO (w oparciu o dane), a niekoniecznie muszą być ciekawe i użyteczne dla odbiorcy,
– Linki nadal robią różnicę i to jest kluczowy czynnik rankingowy (ogólny profil linków, miejscówki, konstrukcja anchorów i inne).

W 2019 miało miejsce wiele aktualizacji algorytmu Google, poniżej opisałem je pokrótce:

1. Core Update z marca 2019 – jako kontynuacja zmian z sierpnia 2018, który dotknął grupę branż YMYL

Widoczna aktualizacja w Algoroo

 

 

 

 

 

12-14 marca, w czasie tej aktualizacji, widoczność odzyskało wiele domen, które oberwały w sierpniu 2018. Można to nazwać korektą tamtej aktualizacji.

2. Core Update z czerwca 2019, znów dotyka grupę branż YMYL

Wykres z Algoroo

3-4 czerwca, kolejne przeliczenia, kolejna korekta. Był to typowy “medyk”, czyli ucierpiały niektóre strony i serwisy z branży medycznej.

3. Maverick Update z lipca 2019, która ponownie dotyka grupę branż YMYL, głównie branże medyczną

17-18 lipca, dość duża aktualizacja, wymierzona w onsite (czyli wszystko co związane ze stroną, głównie chodzi o treści).

Strony z dużą ilością zoptymalizowanej treści poszły w górę – nawet strony z odpowiednio generowaną treścią 😉

4. Core Update z września 2019 – według mnie jedna z większych aktualizacji z całego 2019

Wykres Algoroo, na którym widać, że aktualizacja trwała dość długo:

Aktualizacja trwała głównie w dniach 24-30 września, natomiast część zmian można było też zaobserwować na początku października, co widać też na wykresie Algoroo.

Ten update dotyczył offsite, czyli linków. Solidne przeliczenie linków. Oberwały strony, które w profilu linków miały przeważającą ilość linków z tzw. oflagowanych miejscówek. Pojęcie oflagowanych miejscówek wyjaśnię w innym wpisie. W skrócie są to miejscówki, które były zgłaszane do narzędzia o nazwie Disavow Tools przez specjalistów “białego” SEO (czyli zgodnego z wytycznymi Google). Google dzięki temu narzędziu i “białym” pomocnikom oflagowało miejscówki, przez co nie dają one już mocy SEO (tzw. Link Juice) oraz przy dużych aktualizacjach dotyczących właśnie linków, mogą być powodem spadków, jeśli w profilu linków domeny jest ich zbyt dużo.

Strony linkowane z mocnych i unikalnych miejscówek publicznych oraz z zaplecza poszły mocno w górę. Więc solidne linkowanie przełożyło się na szybkie wzrosty.

Np. tak jak poniżej 🙂

Oprócz samych linków, Google mieszało też przy indeksacji – niektóre metody indeksacji wtedy nie działały, teraz już działają. Na czas aktualizacji algorytmu związanej z linkami Google chyba zawsze przycina indeksację, w celu zaoszczędzenia zasobów na wgranie i “przemielenie” update. Co ciekawe, data tej aktualizacji pokrywała się dokładnie z update 3 lata temu – Pingwinem 4.0. Na szczęście nie doszło do takiego spustoszenia jak wtedy, ale też nie dało się już takiego zrobić, choćby z racji tego, że większość publicznych miejsc pod linki została oflagowana 3 lata temu.

Link do dyskusji na forum PiO: Nadchodzi kolejny update algorytmu? Coś drgnęło w serpach? Google coś miesza? Przetasowania w TOPach?

5. Nov. 2019 Local Search Update z listopada 2019

Google oficjalnie potwierdziło aktualizację algorytmu dotyczącego lokalnych wyników wyszukiwania 2 grudnia. Napisali o wykorzystaniu dopasowań neuronowych (neural matching) – system oparty na sztucznej inteligencji (AI) pomagający w układaniu serpów.

PanoramaFirm i PKT mocno oberwały i dalej lecą w dół z widocznością.

Aktualny wykres widoczności PKT

Aktualny wykres widoczności PanoramaFirm

Na tej aktualizacji, w lokalnych wynikach wyszukiwań, zyskały małe strony lokalne, a straciły duże portale. Ale niestety nie wszystkie, ponieważ OLX nic nie stracił i dalej okupuje lokalne serpy.

Niestety, mimo tej aktualizacji na niektóre frazy lokalne dalej całe top10 jest “zapchane” nic niewnoszącymi na tych frazach, dużymi agregatorami np. -> księgowa Szczecin

W te neuronowe dopasowania i AI, o których pisze Google, mało wierzę, bo póki co w rzeczywistości SEO nie nastąpiła żadna, wielka zmiana.

Link do tematu na forum PiO: Nov. 2019 Local Search Update – rewolucja w lokalnych wynikach SEO?

6. BERT Update z październik-grudzień 2019 – dotyczący obsługi przetwarzania języka naturalnego (NLP)

Wykres z Algoroo sugeruje, że BERT został wgrany 10 grudnia. Wtedy pewnie zakończyli wgrywać tę aktualizację, która trwała od października. Objęła też update lokalnych wyników.

Google oficjalne potwierdza tę aktualizację:

Według Google BERT wpłynie na 10% wyników wyszukiwania, przede wszystkim na frazy z długiego ogona (long tail). Rozpoznaje ponoć ok. 70 języków, w tym m.in. język polski! Branża SEO jednak niekoniecznie odczuła wgranie aktualizacji BERT.

 

7. Czystka afiliacji z grudnia 2019

Nie był to update za linki ani content, tylko prawdopodobnie wycieli domeny z sensowniejszą widocznością.
Nam na jednym rynku praktycznie całkowicie wyzerowało stare (kilku letnie) domeny z tekstami pisanymi przez copywritera (znającego ten język), odpowiednio optymalizowanymi pod SEO, dobrymi linkami głównie z zaplecza. A niektóre domeny na cloakingu z generowaną treścią, linkowane automatami z publicznych miejscówek zostały w topach na tym samym rynku i frazach.

Z tego co widziałem i rozmawiałem, powycinało różne typy stron, z różnym contentem, różnie linkowane. Miałem sporą próbkę różnych stron (inna struktura, inny content, inne sposoby linkowania), właśnie w celu analizy, ale niestety nic z tego nie wynikło. Powiem tak: losowo coś zostało, wycięli domeny z widocznością po konkretnych frazach.

Strony, które zostały w topach (moje czy innych),  nie mają wspólnego mianownika, bo mają różne struktury, różny content. Strony na cloakingu z generowaną treścią też się ostały niektóre.

W Algoroo nie widać, specjalnych rotacji, więc prawdopodobnie nie był to update, a ręczna lub automatyczna czystka części branż z grupy YMYL.

Czystkę ewidentnie zrobili w kilku branżach: zdrowie, uroda, erotyka, hazard. Finansówki nie dotknęło. Czystka poszła w całej Europie, ominęło Polskę na szczęście:)

Dla mnie jedynym wyznacznikiem jest fakt, że wycinali domeny w sensowną widocznością.

Link do tematu na forum PiO: Wesołych Świąt! Solidna czystka w afiliacji!

Link do dyskusji na forum BlackHatWord: Sudden Ranked Drop? Google Algo Update?

 

Tyle jeśli chodzi o aktualizacje algorytmu, a teraz czas na wnioski.

 

Główne tendencje zmiany algorytmu:

  1. Content – czyli odpowiednio dostosowane treści na stronie. To wynika też z konkurencji, obecnie wszyscy produkują setki tysięcy znaków treści i rankowanie nową domeną w trudnej branży bez odpowiednich treści jest już praktycznie niemożliwe. Są jeszcze w ścisłych topach pojedyncze strony  z małą ilością treści, ale zazwyczaj są to bardzo stare domeny, które ostały się mimo aktualizacji. Co ciekawe, można spotkać domeny z bardzo “starym” profilem linków pod względem technik i miejsc linkowania – linki z defaultowego XRumera na anchory EM (tzw. Exact Match). Natomiast wracając do treści, obecnie duże i względnie stare e-commerce oberwały za niewielką ilość treści. Trzymały się z racji wieku domeny i mocnego profilu linków, ale bez treści już się nie da. Dobra treść napisana w oparciu o dane to podstawa obecności w serpach.
  2. Linki – kluczowa sprawa to mocne zaplecza oraz sprawdzona lista miejscówek publicznych pod linkowanie. Google dzięki DT, oflagowało już większość publicznych miejscówek. Dlatego obecnie trzeba bardziej kombinować w tym zakresie. Linki i treści są od siebie mocno zależne, bez jednego lub drugiego nie da się wypozycjonować strony na żadne trudne słowo kluczowe. Linki były, są i będą kluczowym czynnikiem rankingowym, ale obecnie nie są w stanie same w sobie zapewnić wysokich pozycji bez odpowiednich treści.
  3. Mobilność, SSL, szybkość strony – to czynniki bardziej poboczne, jednak przy przejściu na SSL można zanotować mały wzrost pozycji, tak samo przy optymalizacji szybkości zgodnie z narzędziem od Google – Page Speed Insights. Dostosowanie strony pod urządzenia mobilne, to także czynnik który zaczyna mieć wpływ. Coraz mniej jest w topach stron niedostosowanych pod telefony, a te niedostosowane faktycznie zaliczają powolne, ale jednak spadki w wynikach organicznych.

 

A jakie są prognozy na 2020 rok? Czas pokaże, trudno wróżyć co Google zrobi w 2020. Ale myślę, że będą pogłębiać się te 3 wyżej opisane tendencje, więc warto działać w tych obszarach, aby nie oberwać zbytnio od algorytmu, a jego aktualizacje wykorzystać jako przelicznik do większych wzrostów 🙂

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *