W dobie cyfryzacji, właściwie każda kancelaria powinna posiadać swoją stronę internetową. Dzięki stronom kancelarii prawnej potencjalni klienci mogą zapoznać się z usługami oferowanymi przez prawników, a także skontaktować się ze specjalistą. Dlatego też tak istotne jest, żeby witryna była widoczna w Sieci, aby każdy mógł się zapoznać z ofertą kancelarii. W tej kwestii pomocne okazuje się SEO (czyli Search Engine Optimization). Jest to proces skupiający się na odpowiednim zoptymalizowaniu serwisu i dostosowanie go do wytycznych, którymi kieruje się wyszukiwarka Google. Dzięki temu domena będzie wyświetlać się na wysokich pozycjach na wybrane tematyczne słowa kluczowe, a w efekcie zwiększy się ruch na stronie oraz liczba klientów.
Pozycjonowanie strony internetowej kancelarii jest wymagające i potrzebna jest odpowiednia strategia, aby móc uzyskać efekty. Warto mieć na uwadze, że w przypadku kancelarii prawniczych działania będą opierały się na lokalnym budowaniu widoczności. Dzieje się tak głównie dlatego, że użytkownicy szukając usług kancelarii, będą dodawać również i nazwę miasta, w którym mieszkają, bądź mają mieć rozprawę (czyli na przykład "adwokat Warszawa"). Dlatego też pozycjonowanie lokalne kancelarii jest najlepszą opcją i pozwala na opracowanie odpowiednich działań SEO.
Proces pozycjonowania kancelarii prawnej dzieli się na kilka etapów. Przede wszystkim najpierw trzeba przyjrzeć się temu, jak wygląda strona, co się na niej dzieje i skupić się na optymalizacji technicznej. Specjalista może zasugerować poprawienie prędkości na stronie, sprawdzić, czy nie ma błędów w kodzie, wykonując audyt dla danej witryny. Kolejnym etapem jest tworzenie wartościowych treści, najlepiej pod frazy kluczowe. Aby strona mogła rankować, potrzebne są właściwie stworzone treści na stronie oraz ich merytoryczny podział. Wiele kancelarii w Internecie nie zwraca uwagi na to, czy publikowane treści są dostosowane nie tylko pod użytkowników, ale także pod wyszukiwarki, a jest to bardzo istotna kwestia. Następnym krokiem jest zdobywanie linków prowadzących do naszej witryny, czyli tzw. link building. Oczywiście prawnik może także publikować w mediach społecznościowych i w ten sposób informować o usługach prawniczych swojej kancelarii. Ważne z perspektywy pozycjonowania lokalnego jest również pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma w Mapach Google, ponieważ wielu użytkowników właśnie z tej aplikacji czerpie informacje o usługach dostępnych w danym rejonie.
SEO dla kancelarii adwokackich staje się dosyć popularne, dlatego ważne jest, żeby wiedzieć na jakiej zasadzie budowana jest widoczność w Sieci. Podstawowym działaniem jest dobranie odpowiednich słów kluczowych, na których skupią się działania specjalistów. Za pomocą specjalnych narzędzi analitycznych znaleźć można frazy, które posiadają sporą liczbę wyszukiwań oraz tych najchętniej wpisywanych przez użytkowników poszukujących sprawdzonego prawnika. Frazy nawiązują nie tylko do działalności, ale także do konkretnej lokalizacji. W końcu najczęściej szuka się specjalisty w najbliższej okolicy, dlatego też chcąc ułatwić pozyskanie nowych klientów, trzeba głównie brać pod uwagę lokalne frazy. Są one przede wszystkim związane z miejscowościami, chociaż dla wielkich miast pojawić się mogą także dzielnice.
Użytkownicy najczęściej wpisują popularne frazy i podczas wyboru strony, kierują się pozycją w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego też najlepiej jest być w ścisłym top10, ponieważ zdecydowana większość użytkowników nawet nie sprawdza, co się znajduje na drugiej stronie pokazywanych wyników. Odpowiednie SEO dla wybranych słów kluczowych, z pewnością będzie przynosić efekty w postaci ruchu organicznego na stronie oraz zapytań od potencjalnych klientów.
Prawnicy, którzy decydują się na pozycjonowanie swojej kancelarii waha się, czy będzie to zgodne ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Ustawa uchwalona przez Naczelną Radę Adwokacką mówi, że kancelarie prawne nie mogą korzystać z promowania swoich usług za pomocą narzędzia, jakim jest reklama ani pozyskiwać klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu. Jest to przyczyną między innymi tego, że na ulicach nie widzimy plakatów i banerów z usługami radców prawnych i adwokatów, a także nie spotkamy reklam w radiu lub telewizji.
Ze względu na to, jeżeli chcesz poprawić zasięgi Twojej strony, jedną z opcji, nad którą warto się zastanowić są działania SEO przeprowadzone przez profesjonalną agencję. Specjaliści doskonale znają obowiązujące zasady, jakimi rządzi się pozycjonowanie dla prawników i zatrudniają copywriterów, którzy poradzą sobie z trudnym językiem branżowym, potrzebnym do pozycjonowania strony kancelarii prawnej. Spora część adwokatów lub radców prawnych rezygnuje z usługi pozycjonowania stron internetowych, ponieważ kojarzy się to z korzystaniem z Google Ads, które są formą reklamy, dlatego nie powinno się z nich korzystać.
O miejscu strony w wynikach wyszukiwania decyduje jednak sporo najróżniejszych czynników, jak chociażby prędkość strony, zawarte na niej treści, czy też odpowiedni podział na podstrony. Tak więc z pomocą specjalistów można osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania w sposób zgodny ze wszelkimi zasadami. SEO organiczne ma na celu zwiększenie widoczności strony, a jednocześnie jako działanie optymalizacyjne nie łamie zasad etyki zawodowej, ponieważ wysoka pozycja wynika z dogłębnej analizy i poprawy funkcjonowania strony WWW Twojej kancelarii, bez stosowania chwytów marketingowych i reklam. Większość kancelarii prawnych obawia się, że osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania korzystając z SEO, może być ryzykowne. Jednak pozycjonowanie kancelarii prawniczej to nie to samo co reklama Google lub za pomocą social media, dlatego odpowiednie dostosowanie strony www do wymagań wyszukiwarki jest jak najbardziej dozwolonym działaniem.
Wyzwaniem idącym za pozycjonowaniem stron kancelarii jest fakt, że jest to specjalistyczna branża, co wymaga konieczności tworzenia merytorycznych treści. Strony internetowe dla kancelarii adwokackich nie mogą więc jedynie się dobrze prezentować wizualnie, ale także zawierać treści, które będą interesujące dla klienta, jak i dla wyszukiwarki Google. Ze względu na to, trzeba używać nie tylko fraz, ale także profesjonalnego języka, dlatego osoby tworzące treści na stronę, powinny ściśle współpracować z prawnikiem.
Bardzo często podczas analizy strony i fraz dla klienta okazuje się, że wielu użytkowników przegląda strony internetowe w poszukiwaniu pomocy prawnej wpisując frazy takie jak chociażby "dobry prawnik Szczecin". Jest to naturalne zjawisko wśród internautów, którzy chcą znaleźć specjalistę, cieszącego się dobrą opinią i wyróżnia wysoką skutecznością. Optymalizacja w każdej innej branży polegałaby na tym, aby umieszczać tego typu frazy w tekstach na naszej witrynie, tak aby po wpisaniu tych słów wyświetliła się nasza strona WWW kancelarii. Jednak w przypadku stron adwokatów i radców prawnych powinny one nie zawierać tego typu wartościujących słów, które mają cechy reklamy. Zatem aby wyniki wyszukiwania uwzględniły naszą stronę, należy tak użyć tych fraz, aby algorytm wyświetlił naszą stronę, a jednocześnie nasza oferta i strona były zgodne z zasadami zawodowymi. Zająć się tym może doświadczona agencja SEO i pomóc osiągnąć Twojej stronie wzrost ruchu i widoczności, a także pozyskanie nowych klientów.
Coraz więcej osób zaczyna wyszukiwać strony związane z pomocą prawną w Internecie, a polecenia znajomych tak zwaną pocztą pantoflową przestały mieć tak duże znaczenie, jak przed erą Internetu. Do skutecznego stworzenia strony WWW i wyróżnienia się pośród innych ofert nie wystarczy już tylko wizytówka i opis naszej strony. Jak już wspominaliśmy radca prawny, adwokat i cały prawniczy świat nie mogą korzystać z najprostszego rozwiązania, jakim są reklamy, ale aby zyskać klientów za pomocą strony, w ich przypadku lepiej będzie sięgnąć po bardziej zaawansowane techniki optymalizacji. Jednocześnie kancelaria adwokacka i prawna coraz częściej pozyskują klientów w Internecie, więc aby znaleźć się na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania na tle innych stron, należy skorzystać z usług odpowiedniej agencji SEO.
Szeroko pojęte działania SEO to zadanie, które da się wykonać samodzielnie, jednak nie należy to najprostszych zagadnień. Potrzebne są do tego nie tylko specjalistyczna wiedza i umiejętności, ale również odpowiednie narzędzia i programy, a przede wszystkim czas. Warto więc zlecić to zadanie specjalistom, którzy pod każdym kątem zbadają naszą stronę i będą na bieżąco monitorować zarówno naszą witrynę, jak i cały adwokacki świat usług, by wyróżniać się na tle konkurencji. Agencja SEO miejsce zatrudniające osoby, które doskonale wiedzą jak sprawić, by pozycjonowana fraza była widoczna dla wyszukiwarki Google, dlatego warto powierzyć swoją stronę w ręce profesjonalistów.