Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto?

To, że tradycyjne SEO jest niezwykle potrzebne, wyjaśniliśmy już w jednym z poprzednich wpisów. Tam też pisaliśmy o tym, że pozycjonowaniem powinni zająć się profesjonaliści. Jednak czasem ogólnokrajowe pozycjonowanie może okazać się nieskuteczne. Ten problem dotyczy lokalnych firm, które w dalszym ciągu nie będą osiągały wyższych zarobków, jeśli w ich punktach nie pojawią się klienci – mieszkańcy danego miasta. W takich wypadkach konieczne będzie pozycjonowanie lokalne.

Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?

To propozycja dla firm, które oferują swoje usługi w danej lokalizacji, a nie na skalę krajową. Może być to fryzjer, kosmetyczka, mechanik czy serwis komputerowy. Jeśli dana osoba wpisuje tego typu hasła do wyszukiwarki, oczekuje wyników ze swojego otoczenia, ponieważ kosmetyczka czy fryzjer oddalony o 100 kilometrów raczej nie będzie w polu zainteresowania takiej osoby. Rozwiązaniem może być wpisywanie frazy wraz z miejscowością, w której się mieszka – na przykład “mechanik Poznań”, jednak Google chce ułatwić wyszukującym życie i pokazuje nawet przy ogólnych frazach (“mechanik”) wyniki, które związane są z lokalizacją osoby wyszukującej.

Jednak aby Google mogło wskazać nam strony internetowe z usługami lokalnymi, należy pomóc nieco swojej witrynie i skusić się właśnie na ten rodzaj działań SEO. Działania, które należy podjąć, aby zwiększyć swoją widoczność wśród wyszukiwań lokalnych, nie są skomplikowane, a dla profesjonalnej agencji SEO w zasadzie w ogóle nie stanowią większego problemu.

Działania w przypadku pozycjonowania lokalnego

W pierwszej kolejności warto przejrzeć frazy znajdujące się na stronie internetowej i dopasować je do miejscowości, w której proponuje się usługi. Wcześniej wspomniany “mechanik” będzie zbyt ogólny, kiedy oferujesz naprawę samochodów w Gdańsku. Dlatego “mechanik Gdańsk” będzie lepszym rozwiązaniem. Oczywiście lista fraz powinna być ustalona i sprawdzona tak, jak w przypadku pozycjonowania ogólnokrajowego – czyli przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Działanie “na oko” może się nie sprawdzić. Również na samej stronie należałoby zamieścić dokładną mapkę, która wskazywałaby lokalizację Twojej firmy.

Ważne są NAP-y (nazwa, adres, telefon do firmy). Jeśli jeszcze nie zostały one podane w najważniejszych miejscach (na samej stronie, social mediach czy katalogach), warto się tym zająć. Dobrze, jeśli link do Twojej strony znajdzie się w wiarygodnym serwisie opisującym usługi oferowane na danym obszarze. Nie można zapominać także o opiniach – im więcej pozytywnych, tym lepszy odbiór firmy wśród potencjalnych klientów.

W dalszym ciągu myślisz, że pozycjonowanie lokalne nie jest dla Ciebie? Być może masz kilku stałych klientów, lecz warto zwiększyć swoje zasięgi, tym bardziej, że konkurencja nie śpi! Niektóre branże wręcz muszą się decydować na intensywnie kampanie tego typu, gdyż samo istnienie firmy na niewiele się zda, kiedy konkurencja nie próżnuje i robi wszystko, by odebrać Ci klientów.

W przypadku restauracji ani rusz bez local SEO

Z pozycjonowania lokalnego bardzo często korzystają także restauracje, szczególnie w miastach nastawionych na turystykę. Wyobraź sobie, że jesteś na starówce w Warszawie i chcesz zjeść coś przed kolejnymi godzinami zwiedzania. Restauracji dookoła jest mnóstwo i można iść na chybił-trafił, lecz w przypadku pozycjonowania lokalnego od razu mogą wyświetlić się także opinie dotyczące danego miejsca. To nimi się najprawdopodobniej zasugerujesz. Jednak zaufanie wzbudza także wysoka pozycja strony – przecież nie znalazła się tam przypadkiem, restauracja musi mieć wielu gości, czyli warto do niej zajrzeć. Raczej nie chciałbyś pójść do lokalu, który widnieje w “odmętach Internetu” i jest nikomu nieznany. Podobny mechanizm działa w wielu innych branżach.

Podsumowując: pozycjonowanie lokalne, tak jak i każde inne działania mające na celu zwiększenie widoczności strony, wpływa na zasięgi. Klienci po prostu zostają poinformowaniu o istnieniu nie tylko strony internetowej, ale samej firmy oferującej daną usługę. Działa to jednak nie na skalę krajową, a na lokalną, ponieważ to na potencjalnych klientach z pobliskiej okolicy Ci będzie zależało. Pozycjonowanie lokalne nie może obyć się bez opinii, wizytówki Google+ Lokalnie oraz kompletnych danych dotyczących lokalizacji na samej stronie. Bardzo ważne są również social media, ponieważ dzięki nim można stale informować odbiorców o zmianach czy ofercie.

1 Comments

  • Avatar

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *