Jakie są rodzaje e-commerce?
E-commerce to handel internetowy i nie zawsze musi oznaczać sprzedaż do klienta indywidualnego. Można wymienić cztery podstawowe rodzaje działalności e-commerce, a mianowicie:
- B2B, czyli business to business - handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami. Taki handel online może odbywać się na platformach sprzedażowych, bądź poprzez handlowców.
- B2C, czyli business to consumer - jest to najpowszechniejszy handel elektroniczny, czyli od przedsiębiorstwa do klienta, którym jest osoba prywatna.
- C2B, czyli consumer to business - jest to przeciwieństwo B2C. Polega na tym, że osoby prywatne udostępniają swoje towary i usługi online, a przedsiębiorstwa je kupują.
- C2C, czyli consumer to consumer - w tym przypadku to konsumenci wymieniają się między sobą produktami i usługami. Najczęściej taki e-handel odbywa się za pomocą portali ogłoszeniowych.
Branża e-commerce - co obejmuje?
Oczywiście, formą e-commerce są sklepy internetowe, jednak co jeszcze e-commerce obejmuje? Jeśli e-commerce to nie tylko sklepy, to co jeszcze wchodzi w zakres e-commerce?
- Platformy e-commerce. Mowa tutaj o takich platformach jak Amazon i Allegro. W takim biznesie e-commerce sprzedawać może każdy, a strona zarabia na prowizjach od sprzedaży lub innej, zależnej od modelu biznesowego, opłacie.
- Portale ogłoszeniowe. W przypadku takiej sprzedaży online jest ona mniej usystematyzowana. Mowa tutaj o portalach aukcyjnych, które nie regulują sposobu składania zamówień, płatności oraz dostaw. Cała transakcja odbywa się pomiędzy kupującym i sprzedającym.
- Grupy i fora społecznościowe. Tam również można dokonywać zakupów bezpośrednio od prywatnej osoby sprzedającej. Łatwo jest zacząć tam sprzedawać, a ten rodzaj ecommerce stale się rozwija.
Sprzedaż e-commerce - wady i zalety
Branża ecommerce stale się rozwija i oferuje coraz więcej. Wraz z rozwojem rynku e-commerce zarówno sprzedający, jak i kupujący dostają coraz więcej możliwości. Wśród zalet e-commerce można wymienić:
- Ogromny zasięg. Sklepy e-commerce sięgają swoim zasięgiem niemal wszędzie. Sprawia to, że zawieranie transakcji jest możliwe niemal na całym świecie, co umożliwia firmom osiągnięcie znacznie większego sukcesu niż w przypadku sklepów stacjonarnych.
- Dostępność 24/7. E-sklepy otwarte są całą dobę, niezależnie od dnia tygodnia. Jest to ogromne udogodnienie dla osób, które kupują online.
- Niskie koszty. By założyć sklep internetowy nie trzeba inwestować w lokal, a koszty związane z zatrudnieniem personelu są niższe. Sklep online jest również tańszy w utrzymaniu.
- Personalizacja. Marketing e-commerce pozwala nam dogłębnie poznać zachowania klientów, co pozwoli nam na dostosowanie naszych działań marketingowych do nich, a co za tym idzie - zwiększenie sprzedaży naszej firmy e-commerce.
Jednak rozwiązania e-commerce mogą posiadać również wady. Są one bardzo subiektywne, jednak bezpośrednio wynikają z tego w jaki sposób działa e-commerce, dlatego warto o nich wspomnieć.
- Usługi ecommerce wymagają zapewnienia klientom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, mowa tutaj m.in. o danych konsumenta.
- Brak fizycznego produktu. Niektórych zmusza to do "Research Online, Purchase Offline", czyli szukania towarów online i kupowaniaich w sklepie stacjonarnym.
- Duża konkurencja. Rynek e-commerce jest naprawdę ogromny - jeśli planujesz założyć własny sklep internetowy weź pod uwagę również zaciętą konkurencję.
- Obsługa biznesu w e-commerce. Gdy wszystkie transakcje realizowane są online zdarzają się problemy logistyczne. Sprzedawca musi zadbać o wiele różnych aspektów na raz, jak dostawcy, marketing, jakość zakupów online. Może być to szczególnie trudne dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce.
- Brak natychmiastowej gratyfikacji. W przypadku zakupów online klient musi czekać na produkt, a sprzedawca na zapłatę.
Trendy e-commerce - jak zacząć sprzedawać?
Ogromny rozwój e-commerce to szansa dla wielu osób osób, by rozpocząć swoją przygodę w świecie zagranicznego lub polskiego e-commerce. Oczywiście przed rozpoczęciem sprzedaży musisz wdrożyć pewne działania, które pomogą Ci wystartować. Przydatna może również okazać się znajomość oprogramowania jak np. Open Source (jeśli chcesz założyć swój sklep online) lub korzystanie z portali ogłoszeniowych. Podsumowując - świat e-commerce jest otwarty dla każdego!