Na efektywne pozycjonowanie stron internetowych zawsze będzie składać się szereg różnorodnych czynników. Należy je ze sobą umiejętnie łączyć i o żadnym z nich nie zapominać, albowiem nawet drobne niedociągnięcia potrafią doprowadzić do sytuacji, w której portal - z nie wiadomo jakiej przyczyny - nie zyskuje nowych odbiorców, a wręcz sumiennie ich traci, jednocześnie tracąc swoją popularność. Pozycjonowanie sklepów działa na podobnych zasadach. Jest ono kluczowe dla pomyślności biznesu, albowiem dobrze pozycjonowana strona od razu zapewnia sklepowi całą masę potencjalnych klientów, z których przynajmniej jakaś część najprawdopodobniej dokona zakupu na stronie, a może nawet stanie się jej regularnymi gośćmi i będzie często do niej wracać.
Ogólnie rzecz biorąc pozycjonowanie zawsze powinno iść w parze z optymalizacją, od której na ogół rozpoczyna się przeprowadzanie jakichkolwiek działań na stronie, związanych z branżą SEO. Praktycznie żaden portal nie jest idealny pod tym względem. Zawsze można wprowadzić jakieś zmiany, chociażby pozornie najdrobniejsze, które przyczynią się do lepszego zoptymalizowania strony pod kątem algorytmów wyszukiwarek i tego, co sugerują czynić sami webmasterzy, czyli eksperci od stron internetowych. Pod słowem optymalizacja kryje się niekończący się zespół wszelakich czynności. Oczywiście trudno by było zająć się nimi wszystkimi w jednym czasie, dlatego nie należy aż tak się z tym spieszyć, a po prostu stopniowo wprowadzać kolejne zmiany i kontrolować przynoszone przez nie efekty, aby przypadkiem nie dopuścić do sytuacji, w której te przeprowadzone akcje wręcz obniżą popularność strony i pogorszą jej status w przestrzeni internetowej.
To, co sprawdza się na samym początku optymalizowania każdej jednej strony internetowej, to jej czas ładowania. Powinien być on oczywiście jak najkrótszy. Zawsze należy dążyć do tego, by strona załadowała się w dosłownie ekspresowym tempie, albowiem każda kolejna milisekunda oczekiwania na załadowanie treści może doprowadzić do tego, że Internauta straci swoją cierpliwość i zamknie zakładkę wyszukiwarki, zanim jeszcze odkryje jej zawartość. Ludzie teraz bardzo cenią sobie swój czas. Są też dosyć niecierpliwi, dlatego nie będą czekać wieczność na załadowanie strony, a nawet jeśli to zrobią, to do takiej strony na pewno zbyt szybko nie wrócą. Czas ładowania wynika z ogólnego obciążenia witryny. Nawet duża ilość zdjęć o wysokiej rozdzielczości może mieć na niego bardzo negatywny wpływ, dlatego warto posprawdzać wszystkie elementy występujące na stronie głównej i w razie czego tak je zmodyfikować (a w skrajnych przypadkach nawet i zdecydować się na ich usunięcie), aby nie spowalniały one przesadnie czasu ładowania strony.
Szukając jak najlepszych, a w tym często i dość nietypowych sposobów na efektywne pozycjonowanie sklepu internetowe, można natknąć się na pewne metody, które pozornie mogą wydawać się skuteczne, jednakże absolutnie nie są warte tego, by je wdrażać. Chodzi tu bowiem o metody zakazane. Takie, przez których wdrożenie człowiek ryzykuje otrzymaniem poważnej kary, którą w skrajnych przypadkach może być ukrycie strony w wynikach wyszukiwarki Google albo nawet jej zamknięcie i dosłownie wyrzucenie z Internetu. Nieuczciwą praktyką będzie np. zamieszczanie na stronie niewiązanych z jej tematyką treści, które miałyby doprowadzić wyłącznie do podwyższenia jej pozycji w wyszukiwarce. Technikę tą nazywa się mianem Black Hat SEO. Pod żadnym pozorem nie należy jej stosować, podobnie jak i paru innych działań, o których można poczytać w artykułach dotyczących nieuczciwych i karalnych sposobów na optymalizowanie i pozycjonowanie stron internetowych.
Pozycjonowanie sklepów w niewielkim stopniu różni się od pozycjonowania stron internetowych. Z tego względu w dość dużym stopniu powinno się ono koncentrować na zadbaniu o treści. Sklep to nie tylko sam towar do wydania. Nie wystarczy zadbać o oprawę graficzną internetowego marketu i jego ogólną estetykę, by zapewnić mu wysoką pozycję w Google, albowiem takie działania to tylko jeden z licznych fundamentów. Wartościowe treści pozycjonują strony zdecydowanie najskuteczniej. Mają olbrzymi potencjał w tym kontekście, albowiem mogą być wypełniane różnymi frazami kluczowymi, dodatkowymi grafikami, całymi długimi ogonami albo też i linkami wewnętrznymi bądź zewnętrznymi. Jeśli chodzi o sklep internetowy pozycjonowanie powinno te treści zawierać. Szczegółowe opisy produktów są absolutnie niezbędne, ale warto też zadbać o to, by na witrynie pojawiały się regularnie różne artykuły, związane np. z asortymentem sklepu i doradzające klientom w zakupach.
Ten punkt łączy się bardzo mocno z poprzednim. Aby bowiem nie zaśmiecać swojego sklepu internetowego i nie wrzucać bezpośrednio na niego artykułów eksperckich czy poradnikowych, mieszając je z opisem strony oraz opisami produktów, najlepiej takie treści umieszczać na dodatkowej podstronie o charakterze specjalistycznego bloga. Rozwiązanie to jest ostatnio niezwykle popularne wśród przedsiębiorców. Oni często z własnej woli chcą właśnie doradzać klientom i pomagać im w wyborze, a także pragną opowiadać o swoich produktach, by jeszcze lepiej je przedstawić i tym sposobem efektywnie je zaprezentować. Blog nadaje się do tego wprost idealnie. A nie da się ukryć, że jednocześnie staje się on jednym ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych, albowiem zapewnia on bardzo dużą przestrzeń do zamieszczania różnych słów kluczowych, dzięki którym strona będzie jeszcze lepiej pozycjonowana.
Treść jest ważna, ale sama w sobie nigdy nie zainteresuje w pełni żadnego Internautę i nie okaże się też w stu procentach interesująca dla… wyszukiwarek. Co ciekawe na pozycjonowanie sklepów bardzo duży wpływ będą mieć też różnego rodzaju ozdobniki, czyli te wszystkie zdjęcia, obrazki i wszelkiego rodzaju elementy graficzne, które pojawią się na stronie. Nie należy z nimi przesadzać, by tej strony nie przeciążyć, ale nie powinno się też w ogóle ich nie stosować. Ładne zdjęcie potrafi bardzo szybko uatrakcyjnić wygląd najprostszego nawet tekstu, a przy okazji może ten tekst dodatkowo pozycjonować. Każdy obrazek musi być oczywiście powiązany z treściami, przy których się go umieści. Sklep internetowy ma być dobrze przemyślany pod każdym kątem. To bardzo ważne, aby utrzymać jego stałą estetykę. Internauci przyzwyczajają się zresztą do konkretnych typów szat graficznych, więc nie należy ich zbyt często zaskakiwać, aby nie doprowadzić do tego, że nie będą oni chcieli wracać na konkretną stronę.
Dobry sklep internetowy powinien być stroną RWD. Co takiego kryje się jednak pod tym tajemniczym skrótem? Otóż jest on skróconym określeniem dla responsywności, która z kolei świadczy o prawidłowym wyświetlaniu się strony internetowej na różnego rodzaju urządzeniach i nadajnikach. To taka absolutna podstawa. Należy pamiętać o tym, że sklep internetowy na pewno nie będzie uruchamiany tylko i wyłącznie na komputerach czy laptopach, ale niejednokrotnie użytkownicy włączą jego stronę bezpośrednio ze smartfona albo tableta. Witryna musi działać tak samo dobrze na wszystkich urządzeniach, również i tych mobilnych. Pod tym względem należałoby ją bardzo dobrze sprawdzić. W większości przypadków konieczne staje się przygotowanie kilku wersji takiej strony, aby prawidłowo wyświetlała się ona i na komputerach, i właśnie na urządzeniach mobilnych.
Po przeczytaniu tego tekstu każdy właściciel wirtualnego marketu powinien dojść do podobnych wniosków. Jeżeli chce się działać w tej przestrzeni, należy jednak włożyć trochę wysiłku w optymalizowanie i pozycjonowanie sklepów. Nie znaczy to jednak, że nie można skorzystać z jakiegoś zewnętrznego wsparcia, albowiem tak skomplikowane działania zwykle właśnie lepiej zlecić komuś innemu, kto rzeczywiście się na nich zna. Współpraca z profesjonalną agencją SEO większości sklepów internetowych wyjdzie tylko i wyłącznie na dobre.