Copywriting SEO – jak pisać profesjonalne i reklamowe teksty

Myślę, że wiele osób, które czują się na siłach w pisaniu, prędzej czy później zacznie zastanawiać się nad copywritingiem. Niekoniecznie każda się tym zajmie, ale wydaje się, że większość ludzi czerpiących przyjemność z pisania choć raz pomyśli o tym, czy nie byłoby dobrze zarabiać pisząc reklamy lub teksty SEO. I faktycznie, biorąc pod uwagę błyskawiczny rozwój Internetu i to, że stał się on nieodłączną częścią naszej codzienności – copywriting może być dobrym pomysłem na zarabianie pieniędzy.

W XXI wieku reklama internetowa to konieczność. Jeśli dany przedsiębiorca chce zaistnieć w Sieci, nie ma wyjścia i musi zainwestować w promowanie się online, a zwłaszcza w pozycjonowanie. Nie każdy natomiast ma dar do tworzenia atrakcyjnych, poczytnych treści, a bez nich nie ma SEO. Dlatego dobrzy copywriterzy są dziś na wagę złota.

Copywriting to bardzo wymagające i rozwijające zajęcie, a kiedy mamy do tego smykałkę może być całkiem opłacalne. Jak w każdej pracy, najważniejsze jest to, aby być profesjonalistą, czyli pisać teksty, które będą atrakcyjne dla klienta. Na początek może się to wydawać bardzo trudne, zwłaszcza kiedy mamy przed sobą zlecenie na temat, o którym nie mamy zielonego pojęcia. W takiej sytuacji najlepiej jest zrobić szczegółowy research i dokładnie zapoznać się z branżą, na jakiej temat piszemy.

Ucz się!

Im większa będzie nasza wiedza, tym lepiej, bo jest ona podstawą jakości pisanego tekstu. Nie da się stworzyć artykułu o czymś, o czym nic nie wiemy. Przynajmniej teoretycznie, bo copywriterzy bardzo często stają przed tym trudnym zadaniem… Dlatego właśnie tak ważne jest dokładne zapoznanie się z każdym tematem. Jeśli branża jest na tyle skomplikowana, że nie rozumiesz pewnych rzeczy albo ilość znalezionego przez Ciebie materiału jest tak ogromna, że nie jesteś w stanie zaznajomić się ze wszystkimi szczegółami, nie brnij w to. W sytuacji, kiedy dokładne przestudiowanie detali nie jest absolutną koniecznością, nie ma sensu zbytnio w nie wgłębiać. Kiedy tekst będzie atrakcyjny dla użytkownika strony i zachęci go do skorzystania z usług danej firmy, sam zapozna się ze skomplikowanymi szczegółami produktu lub usługi, jeśli takie istnieją.

Spełniaj oczekiwania, nakłaniaj do działania

Skupiaj się na bieżących potrzebach klienta i na tym, co w obecnych czasach przekonuje ludzi do podjęcia działania czy dokonania zakupu. Bądź też konkretny, nie rozprawiaj o niemożliwym. Oczywiście to, ile informacji zawrzesz zależy od liczby znaków, jaką musisz wykorzystać w tekście. Czasem jest ich dwa tysiące, a innym razem dwanaście, jednak w miarę możliwości skupiaj się na konkretach i realnych wymaganiach oraz potrzebach. Niech podczas czytania użytkownik zrozumie, że dany produkt jest tym, czego potrzebuje i niech nic nie rozprasza jego skupienia na tekście.

Stosuj ciekawe nagłówki, ponieważ to one decydują, czy użytkownik wejdzie w Twój artykuł. W samej treści również działaj na wyobraźnię czytelnika i zachęcaj do dalszego czytania. Tekst nie może być nudny. Warto by było stosować też zwroty mające na celu nakłonić użytkownika do podjęcia działania w postaci wykonania telefonu, bądź zamówienia usługi lub skorzystania z promocji, a nawet podzielenia się opinią na ich temat.

Nie daj się ponieść

Pamiętaj jednak, że w zależności od tego, jakie jest zlecenie, czym zajmuje się firma i kto jest odbiorcą usług, koniecznością jest zwracanie się do niego we właściwej formie. Nie zawsze można pisać na “Ty”, a czasem jest to wręcz wymagane. To samo z czasownikami. “Musisz”, “trzeba” itp. nie zawsze są właściwe, stosuj je z umiarem. Natomiast bez względu na tematykę tekstu oraz docelową grupę, dla której jest on przeznaczony, zawsze zwracaj się bezpośrednio do czytelnika. Niech potraktuje tekst jako rozmowę z Tobą. Raczej każdy z nas w zderzeniu z suchą ścianą treści polegnie. Nie lubimy tego typu tekstów. Każdy woli, kiedy ktoś objaśnia temat w interesujący, zachęcający sposób.

Nie zapomnij jednak, że wciąż zwracasz się do klienta, więc musisz pisać z głową. Swobodna forma jest jak najbardziej dozwolona (oczywiście wszystko zależy od branży, czytelnika, wymagań zleceniodawcy etc.), ale z umiarem. Niech nie brzmi to infantylnie. Branżowe słownictwo? Jak najbardziej, jednak też nie przesadzajmy, ponieważ są żargony, które trudno zrozumieć, a nie chodzi o to, aby czytelnik sprawdzał osobno każde słowo.

Oczywiście poza tymi wskazówkami, najważniejsza jest praktyka. Każdy kolejny tekst będzie bardziej atrakcyjny i profesjonalny. Najważniejsze to czytać teksty zarówno ekspertów, jak i swoje własne, a także próbować nowych rzeczy i uczyć się na błędach.

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *