Dla osób spoza branży optymalizacja SEO jest działaniem dość tajemniczym, jeśli nie "magicznym". Oczywiście z tą "magią" to żart, ale trzeba przyznać, że stwierdzenie to w pełni oddaje stosunek wielu osób do SEO. Uczciwie trzeba też przyznać, że nie ma specjalisty SEO, który o pozycjonowaniu pod kątem Google wiedziałby wszystko. Wynika to z faktu, że sposób działania algorytmu Google nie jest znany w całości. Mało tego - ulega on okresowym przemianom.
Mając świadomość tego wszystkiego można stwierdzić, że optymalizacja strony pod kątem SEO to działania, które odbywają się na dwóch diametralnie różnych od siebie poziomach. Pierwszym z nich jest poziom tego, co jest widoczne na stronie. Mowa tu oczywiście o interfejsie witryny, znajdującej się na niej treści, ale też o nakładce graficznej i wielu innych, podobnych kwestiach. Na drugim poziomie jest wszystko to, czego zwykły użytkownik nie widzi, lub z czego ledwie zdaje sobie sprawę. Jest to poziom zorientowany przede wszystkim na działanie robotów Google, które indeksują treść strony i "chcą" robić to w jak najszybszy i najwygodniejszy dla nich sposób.
Na czym polega optymalizacja SEO? Warto sobie odpowiedzieć na to pytanie używając zwykłego, potocznego języka. Mówiąc wprost: optymalizuje się strony po to, by ich użytkownikom (i robotom Google) żyło się lepiej. Wyszukiwarka Google to potężne narzędzie, które jest stale udoskonalane pod kątem wygody użytkownika. Chodzi o to, aby strony które znajdują się np. w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania, dostarczały Internautom wszystkich najważniejszych informacji dotyczących wybranych zagadnień.
Zacznijmy od tego, że w Google ważna jest każda, nawet na pozór mało istotna informacja. Jeśli wpisze się w okno wyszukiwarki hasło "samochód", to na samej górze będą znajdować się witryny, które zostały zoptymalizowane pod kątem tejże frazy. Co ciekawe, przy każdym linku znajduje się krótki opis znajdujących się na stronie treści. Mowa tu oczywiście o SEO Title i SEO Description, których zadaniem jest przedstawienie w kilku słowach tego, co użytkownik znajdzie na danej stronie.
Na tym jednak nie koniec! Optymalizacja SEO polega również na tym, by użytkownicy zyskiwali łatwiejszy i szybszy dostęp do interesujących ich danych (na przykład po wpisaniu w wyszukiwarkę haseł outsourcing lub cena pozycjonowania). W tym celu:
Optymalizacja SEO stron czy sklepów internetowych polega również na tym, aby zapewnić właściwe środowisko pracy robotom Google. To one są odpowiedzialne za indeksację strony. Im szybciej i płynniej się ona odbywa, tym większe prawdopodobieństwo, że strona zdobędzie wyższą pozycję w Google (a przecież zależy nam na efektach pozycjonowania). Dlatego ważne jest, aby kod strony był jak najbardziej przystępny, a co za tym idzie - odpowiednio zredagowany. W praktyce oznacza to, że:
Optymalizacja SEO to przede wszystkim skoncentrowanie się na tym, aby dana strona działała szybko, sprawnie i zapewniała dostęp do wszystkich najważniejszych informacji. Dzięki temu odsetek osób, które generują w niej ruch organiczny, będzie zdecydowanie większy.