Aby móc skutecznie pozycjonować swoją witrynę w Internecie, należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą optymalizację strony. Jest to jedna z podstaw, której trzeba poświęcić czas, szczególnie na samym początku działań. Często w przypadku fraz kluczowych, które nie są zbyt konkurencyjne, optymalizacja strony internetowej może przyczynić się do poprawy pozycji. Na jakie elementy w takim razie trzeba zwrócić uwagę, żeby wspomóc pozycjonowanie stron internetowych?
Sama nazwa SEO, czyli Search Engine Optimization posiada w swojej nazwie "optymalizacja". Niektórzy mogą się zapytać, co to jest optymalizacja SEO lub na czym polega optymalizacja strony? Można ten proces określić jako działania mające na celu przygotowanie witryny, żeby osiągnęła jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania i jest to tak naprawdę podstawa pozycjonowania stron www. Należy jednak pamiętać, że nie wolno łamać zasad danej wyszukiwarki, więc przed podjęciem działań, najlepiej będzie zapoznać się z wytycznymi, które Google udostępniło jako wytyczne dla webmasterów.
Najlepiej będzie zacząć od tego, co znajduje się w kodzie strony oraz od treści na stronie, czyli wykonać tzw. on-page SEO. Obecnie treść, którą umieszczamy na swojej stronie ma dosyć spore znaczenie przy optymalizacji strony, dlatego warto na nie pierwsze zwrócić największą uwagę. Do tego jest to element widoczny dla każdego, kto wejdzie na stronę, więc działania SEO warto zacząć właśnie od optymalizacji treści na danej stronie. Nie każdy wie, że wpływ na SEO mogą mieć też zachowania użytkowników na Twojej stronie internetowej. Ważne jest to jak długo spędzają na stronie, ponieważ jest to odczytywane przez algorytm jako oznaka zainteresowania. Dlatego im ciekawsze treści dla potencjalnych klientów umieścimy na stronie, tym większe istnieje prawdopodobieństwo, że pozostaną na stronie dłużej niż kilka sekund. Optymalizacja strony głównej powinna mieć najwyższy priorytet, ponieważ to ona jest naszą wizytówką. Aby wiedzieć, co należy zmienić, warto jest poprosić o darmowy audyt SEO swojej strony internetowej.
Przede wszystkim potrzebne są oryginalne treści na stronie. Bezmyślne wklejanie opisów oraz powielanie tych samych akapitów może bardziej zaszkodzić stronie. Unikalne treści są bardzo ważnym elementem, ponieważ jest to jeden z czynników rankingowych, który może sprawić, że nasza strona internetowa zostanie uznana za bardziej wartościową. Do tego warto pamiętać o odpowiednim dobraniu słów kluczowych, na które dana strona powinna być widoczna, o czym za chwilę powiemy nieco więcej.
Nie należy się bać obszernych treści. Podstawowym błędem są jednozdaniowe opisy usług oraz produktów. Im bardziej szczegółowo opiszemy dany temat, tym lepiej nie tylko dla użytkowników, którzy będą mogli więcej się dowiedzieć, ale również dla robotów wyszukiwarki Google, które uznają stronę za wartościową. Treść powinna być również właściwie podzielona. Nagłówki to również ważna kwestia. Warto je zoptymalizować pod kątem SEO, ponieważ są to znaczniki HTML, które wskazują na to, jaka jest struktura tekstu. Więc jak będziemy optymalizować stronę, powinno się zwrócić uwagę na ten aspekt. Należy pamiętać, że na stronie powinien być tylko jeden nagłówek H1! Informuje on roboty Google o czym jest dana strona, więc aby umożliwić skuteczne pozycjonowanie, trzeba zwrócić na ten aspekt szczególną uwagę. Mimo, może być jeden nagłówek H1, H2 oraz H3 mogą być używane częściej, ponieważ są to podtytuły. Jednak nie warto ich nadużywać, więc dobre rozwiązanie to takie, w którym podzielimy tekst na akapity, od czasu do czasu rozdzielając je nagłówkiem, w który wpleciemy słowo kluczowe. Taka optymalizacja struktury tekstu sprawi, że treść będzie czytelniejsza.
Urozmaicone treści to również jeden z czynników wpływających na to, czy strona jest uznawana za atrakcyjną. Czy wchodząc na Twoją stronę internetową widzisz blok tekstu, który nie zachęca do czytania? Jeśli Ciebie to zniechęca, tym bardziej innych użytkowników. Tak więc aby przyciągnąć uwagę, warto dodać pogrubienia
Słowa kluczowe w treści to podstawa, która umożliwia działania SEO, więc jest to niemiernie ważne, żeby tekst był odpowiednio zoptymalizowany. Aby strony www mogły rankować, muszą się na nich znaleźć frazy kluczowe. Dobranie ich jest osobną kwestią, najlepiej jednak, żeby dotyczyły jednego tematu np. jeśli pozycjonujemy na stronie głównej frazę "sklep z zabawkami", to jednocześnie nie będziemy też starali się dodać frazy "ubranka dla dzieci". Optymalizacja strony internetowej musi również objąć właściwe użycie fraz kluczowych. Nie powinny być one upychane na siłę, ponieważ teksty z nienaturalnie użytymi słowami kluczowymi mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. W tym zadaniu może pomóc doświadczony copywriter.
To jak zatytułujesz swoją stronę jest niezmiernie ważne, nic więc dziwnego, że jest to jeden z głównych elementów optymalizacji stron www. To właśnie na podstawie znacznika <title>, wyszukiwarka oceni tematykę strony, a do tego tytuł wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania. Dlatego podczas optymalizacji strony internetowej jest to czynnik, na którym należy się skupić. Tytuł strony przede wszystkim powinien odnosić się do jej zawartości. Jeśli interesuje nas SEO optymalizacja strony internetowej, w tytule powinniśmy użyć słowa kluczowego oraz warto dodać nazwę firmy. Trzeba pamiętać, że tytuł wyświetla się w wynikach wyszukiwania, postarajmy się więc, żeby przyciągał uwagę.
Tytuł strony opisuje to, co się na niej znajduje, tak więc jeśli nasza przykładowa podstrona dotyczy naprawy drukarek w Warszawie (czyli jest to stricte pozycjonowanie lokalne), najlepszą opcją będzie skonstruowanie title: "Naprawa drukarek Warszawa - [nazwa Twojej firmy]". Unikajmy używania zbyt dużej liczby słów kluczowych, ponieważ spotkaliśmy się z przypadkami, w których ktoś myślał, że im więcej fraz w tytule, tym lepiej. Jedna fraza w tytule, najlepiej ta z największą liczbą wyszukiwań, z pewnością będzie wystarczająca.
Dodatkowo warto mieć na uwadze to, że w wynikach wyszukiwania wyświetli się tytuł, który długością nie przekracza około 60 znaków. Jest to jedynie wartość orientacyjna, więc warto przyjąć taką liczbę jako górną granicę, której nie należy przekraczać podczas tworzenia tytułu strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Mogą się zdarzyć takie sytuacje, w których Google sam wybierze sobie inny tytuł, który będzie się pokazywał wśród wyników wyszukiwania, jednak w większości przypadków jest to ten, który ustawimy w znaczniku meta title. Należy zwrócić uwagę na to, żeby tytuły się nie dublowały, ponieważ każdy tytuł powinien być unikalny.
Opis meta description to również element, który ma duże znaczenie, ponieważ on również jest widoczny podczas wyświetlania wyników wyszukiwania. Nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, jednak ma na celu zachęcenie do kliknięcia w link prowadzący do naszej strony. Dlatego w ramach optymalizacji, warto również zwrócić uwagę na taki opis i ewentualnie dodać mu nieco finezji, co zachęci klienta i wspomoże pozycjonowanie stron.
Nie każdy zwraca uwagę na adres URL, który prowadzi do jego podstrony. Dla niektórych ważne jest to, co jest na stronie i nie przejmują się aspektami technicznymi, czyli na przykład dostosowywaniem adresów URL. Podczas tworzenia podstron i konstruowania ich adresu, powinna przyświecać nam jedna zasada, mianowicie użytkownik powinien wiedzieć, co znajduje się na stronie, jeszcze przed tym, jak na nią wejdzie. Adresy URL, które opisują zawartość witryny nazywa się "friendly URL" (przyjazne adresy URL) i są one dostosowane nie tylko pod samego użytkownika, ale również pod roboty. Dlatego też optymalizacja strony pod SEO powinna objąć także URL.
Adres nie powinien być zbyt długi (max. 100 znaków) oraz nie zawierać polskich znaków oraz innych znaków specjalnych, jak na przykład "?". Dlatego takie adresy jak http://seojestsuper.pl/index.php?cat=123&type=01&id=8098475869911&sort?=price1200 powinien zostać zmieniony na chociażby http://seojestsuper.pl/pozycjonowanie/optymalizacja-seo/. Taka optymalizacja strony pod Google może przynieść wiele korzyści, szczególnie jeśli chodzi o e-commerce. Pamiętajmy o tym, że adres URL również widoczny jest w organicznych wynikach wyszukiwania, więc warto zadbać o to, żeby był czytelny i ułatwi pozycjonowanie sklepu.
Pozycjonowanie stron bazuje nie tylko na tym, że na stronie znajdują się odpowiednie słowa kluczowe, ale również na mocnym profilu linków. Ważne więc, żeby mieć pewność, że w obrębie strony umieszczone są linki prowadzące do innych podstron. Odpowiednio przeprowadzony link building powinien stworzyć sieć, dzięki której Google może określić strukturę naszej witryny. Warto skupić się głównie na odpowiednio podlinkowanym menu, gdzie powinny znaleźć się linki do najważniejszych działów. W ten sposób strona główna będzie posiadać szereg linków wewnętrznych, które ułatwią nawigację i łatwo przekierują do innych podstron. Menu najlepiej stworzyć w formie tekstowej, a unikać obrazków, ponieważ roboty gorzej odczytują zawartość takiej strony. Kilka linków wewnętrznych można również umieścić w treści na stronie, dlatego decydując się na pozycjonowanie, optymalizacja strony SEO wymagać może zmian w tekście umieszczonym na stronie.
Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych biorąc pod uwagę same grafiki wiąże się z dwoma aspektami. Pierwszym z nich jest szybkość ładowania strony. Dodając sporą liczbę grafik na stronę, możemy spodziewać się, że czas ładowania strony może się wydłużyć. Dzieje się tak, ponieważ na raz musi się wczytać zbyt dużo obrazków. Z kolei zbyt długie ładowanie się strony może nie tylko negatywnie wpływać na SEO, ale również zniechęcać zbyt niecierpliwych użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny. Ze względu na to SEO optymalizacja stron powinna objąć kompresję grafik. Dlatego jeśli martwi Cię to, że Twoja strona ładuje się zbyt wolno, jest to oznaka tego, że potrzebna Ci będzie optymalizacja grafik.
Kolejną kwestią będą alternatywne opisy do zdjęć. Jest to istotna kwestia, której nie należy pomijać. Tego typu opis wyświetlany jest w momencie, kiedy grafika się nie załaduje, dlatego opis powinien zawierać to, co znajduje się na zdjęciu. Jest to pomocne dla użytkowników, ale taka optymalizacja i pozycjonowanie idą ze sobą w parze. Roboty wchodzące na strony w Google nie są w stanie odczytać tego, co jest na zdjęciach, ale potrafią odczytać opisy z kodu strony. Dlatego odpowiedni opis podpowiada wyszukiwarce Google, jaką tematyką zajmuje się nasza strona, dzięki czemu może trafniej wyświetlać wyniki wyszukiwania.
Warto zadbać o odpowiednią optymalizację już od początku tworzenia strony, zwracając uwagę na takie elementy jak responsywność strony (dostępność dla urządzeń mobilnych), grafiki oraz treści umieszczane na stronie. Jeśli jednak strona działa od jakiegoś czasu, ale ruch organiczny nie rośnie, a wręcz spada, pierwszym krokiem będzie właśnie optymalizacja, dzięki której ocena strony internetowej ulegnie poprawie. Często agencja SEO w momencie kiedy zaczyna współpracę patrzy na to, jak wygląda stan w Google Search Console oraz w Google Analytics. Należy pamiętać o tym, żeby brać pod uwagę zarówno on-page SEO, jak i również off-page SEO (social media, posty na forach). Wspomniana już agencja SEO wie dokładnie na czym polega optymalizacja strony internetowej, więc lepiej będzie powierzyć jej ten proces. Osoba, która nie do końca zna się na kodzie strony, może nie umieć samodzielnie naprawić błędów. Nie mniej jednak, warto obserwować swoją stronę i dokonywać optymalizacji kiedy tylko są one potrzebne.
Jak optymalizować stronę?
Optymalizacja strony i jej struktury obejmuje ulepszanie różnych elementów w witrynie, czyli na przykład tekst, grafikę, czy też linkowanie wewnętrzne. Dobra optymalizacja witryny skupia się na wysokiej jakości informacjach, pozwalając wyszukiwarce wyświetlać jak najlepsze informacje dla użytkowników.
Na czym polega optymalizacja treści strony internetowej?
Optymalizacja to proces, który polega na umieszczaniu w strukturze danej witryny odnośników do podstron znajdujących się w naszej witrynie, tak żeby algorytmy Google i użytkownicy Internetu mogli wygodnie się po niej poruszać.
Na czym polega optymalizacja?
Optymalizacja jest metodą wyznaczania jak najlepszego rozwiązania w zależności od określonego kryterium jakości. Optymalizacje można stosować jedno i wielokryterialne.
Co to jest optymalizacja SEO?
SEO to inaczej Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki internetowej, w celu zwiększenia widoczności w wynikach organicznych wyszukiwania na określone frazy. Prawidłowo przeprowadzone działania SEO przekładają się na zwiększenie konwersji oraz ruchu na stronie.
Jak zrobić SEO na stronie?
Najważniejszymi czynnikami SEO na stronie są linki - zarówno odpowiednie linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne linki przychodzące. Im więcej pojawia się dobrej jakości linków ze stron, które są istotne dla treści w linkowanej witrynie, tym wyższe jest prawdopodobieństwo pojawienia się witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak budować SEO?
W zależności od strategii SEO jedną ze skutecznych metod budowania jest prowadzenie bloga w obrębie subdomeny lub domeny. Umożliwi to zastosowanie linkowania wewnętrznego, które jest wartościowe i konieczne dla strony.
Jak zoptymalizować serwis internetowy pod dobre wyświetlanie w wynikach wyszukiwania?
Najważniejszymi elementami są prawidłowo zoptymalizowane nagłówki pod wybrane frazy kluczowe, a także odpowiednia treść, na stronie, opisy meta description, wyróżniki w treści oraz odpowiednie linkowanie wewnętrzne.
Jaki jest pierwszy krok w optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek?
Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja serwisu najpierw skupia się na aktualnym kodzie źródłowym strony i jej analizie technicznej. Następnie zaleca się ewentualną przebudowę witryny w taki sposób, żeby była lepiej widoczna dla użytkowników oraz botów wyszukiwarek.
Jak Zoptymalizowac SEO?
Jedną z rad SEO jest zwrócenie uwagi na odnośniki wewnętrzne. Wspomagają one proces indeksowania strony, a także przenoszą zarówno roboty, jak i użytkowników do najważniejszych podstron lub sekcji na stronie. Linkowanie można wdrożyć przy pomocy linków śródtekstowych, menu, tagów, stopki, czy też sidebarów.
Na jakich płaszczyznach wykonywane są działania SEO?
Działania optymalizacyjne SEO opierają się głównie na analizie i optymalizacji takich elementów jak struktura, hierarchia nagłówków, treści na stronie, metatagi, a także kodu strony i linków wychodzących. W skład działań SEO można zaliczyć również strategię budowania contentu wewnątrz danej strony www.
Sprawdź naszą pełną ofertę, czyli tworzenie stron internetowych, obsługa social media, Google Ads. Zobacz też nasz program partnerski. Jeśli interesuje Cię optymalizacja, tutaj znajdziesz nasz cennik pozycjonowania.