Pozycjonowanie za efekt czy pozycjonowanie za abonament

14 września, 2022
admin

Abonament czy "za efekt" - oto jest pytanie, które prędzej czy później zada sobie każdy właściciel strony internetowej. Obydwie metody mają swoje zalety i wady. Warto o nich coś niecoś powiedzieć, gdyż może się okazać, że wiedza ta pomoże zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy i przełoży się na sprawniej działającą pod kątem SEO stronę internetową.

Abonament - tak czy nie?

Wiele osób zachwala rozliczenie z agencją SEO za pośrednictwem abonamentu. Faktycznie, metoda ta pozwala od razu nakreślić koszty SEO i ocenić budżet realizowanych zadań. Warto jednak zauważyć, że pozycjonowanie za abonament to najkorzystniejszy sposób rozliczeń dla agencji. Dzięki temu ma ona zapewniony stały dopływ gotówki za podejmowane działania i to niezależnie od tego, kiedy strona zostanie umieszczona np. w pierwszej piątce.

W rozliczeniu abonamentowym - co jest oczywiste - wiążącym dokumentem jest oczywiście umowa. I tu bardzo ważna rzecz: może się okazać, że anulowanie (z winy klienta) umowy z agencją, będzie wiązać się z dużą opłatą manipulacyjną. W niektórych sytuacjach może ona wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego jeśli agencja współpracująca na zasadzie abonamentu nie spełnia oczekiwań klienta, to zerwanie z nią np. rocznej współpracy może okazać się bardzo trudne.

Pozycjonowanie za efekt czy pozycjonowanie za abonament?

Jedną z dość popularnych, a zarazem alternatywnych metod rozliczeń z agencją SEO, jest metoda za efekt. Jak sama nazwa wskazuje, jej specyfika polega na tym, że klient agencji płaci stawkę tylko za to, że dana strona jest na określonej pozycji. Takie rozwiązanie jest co prawda przez wielu specjalistów krytykowane, ale trzeba przyznać, że ma ono też swoje zalety:

  1. Prosty system rozliczeń. Koszty za efekt łatwo rozliczyć, gdyż opierają się one na bardzo prostych zasadach, to jest stawce i przyjętej pozycji. Agencja (czasami w porozumieniu z klientem) określa, ile trzeba będzie zapłacić za daną pozycję strony pod konkretną frazę. Po zakończeniu miesiąca, przesyła ona na adres klienta zestawienie pozycji, na podstawie którego oblicza się pełną należność.
  2. Dzienny system rozliczeń. Koszty ponoszone za efekt są rozliczane dla każdego dnia. Oznacza to, że agencja SEO musi dołożyć wszelkich starań, aby pozycja wybranej strony była jak najwyższa przez cały okres rozliczeniowy (zwykle jest to miesiąc), a nie jedynie przez dzień lub kilka dni. Wynika to z faktu, że stawka za niższe pozycje może być nawet kilkukrotnie niższa niż stawka za TOP 3.
  3. Rozliczenie "za efekty" sprawdza się w przypadku niewielkiej liczby fraz. Dzięki temu ponoszone przez właściciela witryny koszty są stosunkowo niewielkie. Co więcej, metoda ta jest też opłacalna w przypadku pozycjonowania lokalnego, w przypadku którego do konkretnych fraz przypisuje się nazwę miasta, a nawet dzielnicy.
Pozycjonowanie za efekt czy pozycjonowanie za abonament
Pozycjonowanie za efekt czy pozycjonowanie za abonament

Którą metodę wybrać?

Wielu właścicieli stron internetowych ma często problem z wyborem właściwej metody rozliczeń. Zarówno wariant z abonamentem jak i z opłatą "za efekt" ma swoje wady i zalety. Dlatego wiele agencji SEO zdecydowało się na wdrożenie wariantu mieszanego. Polega on na tym, że klient płaci zarówno abonament (relatywnie niski) i za efekty. Jest to rozwiązanie łączące interesy obydwu stron, gdyż niejako "zmusza je" do rzetelności wobec siebie. Agencja SEO - która musi mieć środki na bieżącą działalność - może wydawać je na działania pozycjonujące i jednocześnie czuje się zmobilizowana do tego, aby jak najlepiej i najefektywniej pozycjonować stronę klienta. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że klient również czuje się usatysfakcjonowany tym, że może dostosowywać wysokość ponoszonych opłat do rezultatów, jakie przyniosła współpraca z daną agencją. Może on też (w pewnym stopniu) przewidzieć, jak dużo trzeba będzie zapłacić za działania promocyjne w Internecie.

Rozliczanie metodą abonamentową to korzyść dla agencji. Z kolei rozliczenie "za efekty" to korzyść przede wszystkim dla klienta. W tak pojętej współpracy najważniejsze jest, aby obydwie strony sobie ufały i były ze swej pracy zadowolone.

admin
SEO EXPERT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Ostatnio na blogu
Losowe starsze wpisy

Szukasz sprawdzonej

Agencji SEO?

Najpopularniejsze na nasze stronie - sprawdź koniecznie

seomod-pozycjonowanie-logo
Niemcewicza 26/415
IV piętro
71-520 Szczecin
+48  736 090 601
biuro@seomood.pl