Abonament czy "za efekt" - oto jest pytanie, które prędzej czy później zada sobie każdy właściciel strony internetowej. Obydwie metody mają swoje zalety i wady. Warto o nich coś niecoś powiedzieć, gdyż może się okazać, że wiedza ta pomoże zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy i przełoży się na sprawniej działającą pod kątem SEO stronę internetową.
Wiele osób zachwala rozliczenie z agencją SEO za pośrednictwem abonamentu. Faktycznie, metoda ta pozwala od razu nakreślić koszty SEO i ocenić budżet realizowanych zadań. Warto jednak zauważyć, że pozycjonowanie za abonament to najkorzystniejszy sposób rozliczeń dla agencji. Dzięki temu ma ona zapewniony stały dopływ gotówki za podejmowane działania i to niezależnie od tego, kiedy strona zostanie umieszczona np. w pierwszej piątce.
W rozliczeniu abonamentowym - co jest oczywiste - wiążącym dokumentem jest oczywiście umowa. I tu bardzo ważna rzecz: może się okazać, że anulowanie (z winy klienta) umowy z agencją, będzie wiązać się z dużą opłatą manipulacyjną. W niektórych sytuacjach może ona wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego jeśli agencja współpracująca na zasadzie abonamentu nie spełnia oczekiwań klienta, to zerwanie z nią np. rocznej współpracy może okazać się bardzo trudne.
Jedną z dość popularnych, a zarazem alternatywnych metod rozliczeń z agencją SEO, jest metoda za efekt. Jak sama nazwa wskazuje, jej specyfika polega na tym, że klient agencji płaci stawkę tylko za to, że dana strona jest na określonej pozycji. Takie rozwiązanie jest co prawda przez wielu specjalistów krytykowane, ale trzeba przyznać, że ma ono też swoje zalety:
Wielu właścicieli stron internetowych ma często problem z wyborem właściwej metody rozliczeń. Zarówno wariant z abonamentem jak i z opłatą "za efekt" ma swoje wady i zalety. Dlatego wiele agencji SEO zdecydowało się na wdrożenie wariantu mieszanego. Polega on na tym, że klient płaci zarówno abonament (relatywnie niski) i za efekty. Jest to rozwiązanie łączące interesy obydwu stron, gdyż niejako "zmusza je" do rzetelności wobec siebie. Agencja SEO - która musi mieć środki na bieżącą działalność - może wydawać je na działania pozycjonujące i jednocześnie czuje się zmobilizowana do tego, aby jak najlepiej i najefektywniej pozycjonować stronę klienta. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że klient również czuje się usatysfakcjonowany tym, że może dostosowywać wysokość ponoszonych opłat do rezultatów, jakie przyniosła współpraca z daną agencją. Może on też (w pewnym stopniu) przewidzieć, jak dużo trzeba będzie zapłacić za działania promocyjne w Internecie.
Rozliczanie metodą abonamentową to korzyść dla agencji. Z kolei rozliczenie "za efekty" to korzyść przede wszystkim dla klienta. W tak pojętej współpracy najważniejsze jest, aby obydwie strony sobie ufały i były ze swej pracy zadowolone.