Marketing internetowy przybiera różne formy - można by pokusić się nawet o stwierdzenie, że cel uświęca środki i nieważne jak, ważne, by klienci zaglądali na Twoją stronę internetową. Jednak czy faktycznie metoda, dzięki której jesteś widoczny w Sieci, nie ma znaczenia? Czy osiągniesz dokładnie takie same efekty pozycjonując się organicznie, jak i wybierając kampanię Ads? Niezupełnie. Zatem co lepiej jest wybrać? Kampanię reklam Google
, czy jednak organiczne pozycjonowanie? Już na starcie możemy odpowiedzieć, że (przynajmniej według nas) pozycje organiczne zawsze będą lepsze, niż reklama wyświetlająca się nad takimi pozycjami. Dlaczego?Jest to oczywiste - im wyżej jesteśmy w wynikach wyszukiwania, tym większe występuje prawdopodobieństwo, że ktoś zajrzy na naszą stronę. Jeżeli na kluczowe frazy, które mają sporą liczbę wyszukiwań, znajdziesz się w top10, możesz mieć pewność, że strona z czasem zacznie przynosić ruch, a więc klientów. I jasne, można stwierdzić, że "przecież reklamy Ads pojawiają się nad pozycjami organicznymi, więc jestem dobrze widoczny", ale...
Kwestie finansowe i pewność stałych pozycji (choć tego niestety nigdy nie można być w 100% pewnym...) to argument, który najbardziej przemawia nad organicznym pozycjonowaniem. W przypadku kampanii Ads znikamy z "uprzywilejowanych" pozycji w chwili, kiedy kończy się budżet na reklamy. Wystarczy, że raz zapomnisz zapłacić za kampanię i przestajesz być widoczny dla potencjalnych odbiorców.
Jeśli jednak decydujesz się na współpracę z firmą pozycjonerską, masz ustalony pewien budżet i wiesz, za co płacisz. Takie działania są długotrwałe, dlatego istnieje o wiele mniejsze ryzyko spadku w "odmęty Internetu" z dnia na dzień (chyba, że Google zaskoczy jakąś przemiłą aktualizacją, ale na to nikt nie ma już wpływu). I nawet jeśli zdarzy Ci się drobna wpadka z płatnością (oczywiście należy poinformować agencję o spóźnieniu w opłaceniu faktury), wbite pozycje nie spadną w ułamku sekundy.
Nie raz już o tym wspominaliśmy - niejeden konsument, poszukujący usług lub produktów w Sieci, z zasady nie klika w reklamy. Tu mamy do czynienia często z argumentem "bo nie". Jako klienci jesteśmy już o wiele bardziej świadomi chwytów marketingowych i przestajemy na nie reagować. Wiele osób wpisując frazę w Google machinalnie zjeżdża niżej, omijając reklamy.
Wynika to między innymi z "uczulenia" na samo hasło reklama, lecz również z czegoś innego. Często klient myśli w ten sposób, że skoro ktoś musiał pokusić się o kampanię Ads, a nie jest w topach organicznie, to znaczy, że jego marka może nie być solidna. Przecież gdyby to były porządne usługi/produkty, strona byłaby w top10, prawda? Oczywiście osoby zajmujące się SEO wiedzą, że jakość oferowanych usług nie musi iść w parze z pozycjami. Jednakże userzy niekiedy są przeświadczeni o tym, że to, co jest w top10 faktycznie będzie godne zaufania.
Niestety, jak wszystko, tak i pozycjonowanie posiada swoje wady. Chociaż z drugiej strony - punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. To, co dla jednej osoby jest wadą, dla drugiej może okazać się zaletą. W ten sposób można pomyśleć na przykład o konieczności tworzenia treści i zlecenia tekstów copywriterom. Niektórzy uważają to za wadę - może to rodzić dodatkowe koszta (szczególnie jeśli jest wiele podstron), copywriter może potrzebować konsultacji, ewentualnie teksty mogą nie być takie, jak klient sobie wyobrażał (jeśli chcesz wiedzieć, co zrobić w takiej sytuacji, przeczytaj jeden z naszych wpisów).
Spójrzmy na content jednak z drugiej strony. Teksty jak najbardziej spełniają funkcję reklamową, nie są wykorzystywane tylko pod kątem SEO. Oczywiście bardzo ważne jest to, by w odpowiedni sposób wyważyć granicę między nachalną reklamą, a przyjazną odbiorcy treścią (również i taki wpis popełniliśmy). Jednak tekst może jak najbardziej zachęcać do zakupu, więc czy faktycznie można uznać to za wadę?
Inną kwestią jest czas. Faktycznie, w przypadku pozycjonowania organicznego może okazać się, że efekty zobaczymy dopiero po jakimś czasie. Oczywiście są frazy i branże, gdzie efekty widać dosłownie z dnia na dzień (szczególnie po wdrożeniu zoptymalizowanych tekstów pod SEO). Jednak czasem sprawa będzie trochę bardziej skomplikowana.
Mimo wszystko jednak warto wybrać pozycjonowanie organiczne. To świadome budowanie swojego brandu, a także większa kontrola nad wydatkami.