W branży SEO optymalizacja strony internetowej z każdym rokiem ma coraz szersze znaczenie. Dawniej ograniczała się ona w zasadzie jedynie do kodu źródłowego strony, tekstu i słów kluczowych Dziś jest to proces, w skład którego wchodzą przeróżne czynności realizowane tak bezpośrednio na stronie, jak i niejako poza nią.
Co to jest optymalizacja strony internetowej? Mówiąc wprost — jest to szereg działań, których celem jest podwyższenie miejsca danej strony w rankingu Google. Im jest ono wyższe, tym większy ruch na stronie. W praktyce oznacza to zwiększone zainteresowanie wybraną marką, dostępnymi produktami, usługami i… wyższą sprzedaż. Optymalizacja strony internetowej to proces, który warto rozpocząć od samej witryny. W tym celu należy poprawić jej kod, wdrożyć rozwiązania usprawniające indeksowanie treści przez roboty Google, a także dostosować treść pod kątem SEO (formatowanie, słowa kluczowe, merytoryka itd.).
Ważnym elementem SEO jest dobór właściwych słów kluczowych. Nie jest to łatwe, gdyż — mówiąc kolokwialnie — najpopularniejsze słowa kluczowe są już dawno "zajęte". Trudno pozycjonować stronę WWW pod dobrze znane słowa (np. zakup samochodów), gdyż konkurencja na tym polu jest bardzo duża. Ciekawą alternatywą jest pozycjonowanie pod kątem fraz długiego ogona (np. zakup samochodów hybrydowych używanych), a także pozycjonowanie lokalne (zakup aut Mielec). Warto zauważyć, że potencjał pozycjonowania lokalnego zaczyna się powoli wyczerpywać, jeśli chodzi o duże ośrodki miejskie (np. Warszawa).
Linkowanie to podstawa w SEO. Aby pozycja strony była jak najwyższa, konieczne jest przygotowanie właściwej bazy linków. Mowa tu zarówno o linkach wewnętrznych, które porządkują komunikację pomiędzy różnymi podstronami, jak i o linkach zewnętrznych. Te ostatnie powinny dotyczyć wyłącznie sprawdzonych stron, tudzież profili w mediach społecznościowych. Świetnym pomysłem jest też linkowanie z blogów tematycznych, gdyż jest to bardzo wiarygodna (z punktu widzenia Google) metoda pozyskiwania silnych linków. Warto pamiętać, że linkbuilding opiera się na prostej zasadzie: lepsza jakość niż ilość.
W SEO bardzo ważne jest, aby strona była funkcjonalna z punktu widzenia użytkownika. Co to w praktyce oznacza?
Pośrednim narzędziem optymalizującym stronę WWW są tzw. artykuły sponsorowane. Są to zwykle merytoryczne treści, w skład których wchodzą linki afiliacyjne do wybranej, pozycjonowanej strony. Udostępnianie tychże artykułów wiąże się zwykle z pewnymi kosztami , ale trzeba pamiętać, że jeśli są one osadzone na zbliżonych tematycznie, wiarygodnych serwisach, będą skutecznymi rozwiązaniami promującymi wybraną witrynę. Ważne jest, aby tworząc artykuły sponsorowane, nie skupiać się na reklamie produktu (np. przy pozycjonowaniu sklepów internetowych), lecz pisać w sposób maksymalnie przydatny dla potencjalnego klienta.
Co to jest optymalizacja strony internetowej? W gruncie rzeczy jest zbiór wszystkich, legalnych czynności, które są niezbędne do jak najskuteczniejszego wypromowania własnej witryny. Biorąc pod uwagę rosnącą konkurencję, działania te będą w najbliższych latach wciąż intensyfikowane. I to właśnie od tych działań zależy chociażby cena pozycjonowania (chociaż na koszty składa się wiele czynników, np czy jest to pozycjonowanie za efekty czy skupiasz się na outsourcingu)