Dzisiejszy wpis jest raczej kierowany do osób, które prowadzą swoją własną agencję SEO i zastanawiają się nad tym, czy inwestycja w swoich własnych pisarzy jest opłacalna. Jeśli jesteś klientem, chcesz pozycjonować swoją stronę i zastanawiasz się, czy napisać tekst samemu, czy zlecić go profesjonaliście - mamy wpis również na ten temat.
Zatem jesteś właścicielem firmy zajmującej się pozycjonowaniem i wiesz, że teksty to mimo wszystko bardzo ważny element w SEO. To, dlaczego teksty są ważne, również wyjaśnialiśmy na naszym blogu. Wiadomo więc, że warto pisać pod frazy i resztę wytycznych, dzięki którym zbliżysz się do konkurencji w top10. Jednak kto i w jakich warunkach powinien te treści opracować? Odpowiedź jest prosta - dobrze by było, gdyby zrobił to copywriter. Lecz skąd go właściwie wziąć?
Wiele firm decyduje się na różnego rodzaju portale, na których można zlecić tekst za opłatą. Należy podać wszelkie wytyczne w opisie, określić jaki ma być to rodzaj tekstu, a potem wystarczy poczekać, aż zlecenie zostanie przez kogoś przyjęte i zrealizowane.
Oczywiście znajdziemy tutaj plusy i minusy (jak przy każdej opcji). Zalety? Na pewno niższe koszty - abonamenty wypadają na tego typu stronkach całkiem przyzwoicie, na pewno w porównaniu z kosztami, które może wygenerować kilka etatów. Nie musisz obawiać się również o poprawność językową, ponieważ każdy tekst musi przejść przez moderację. Jeśli na tym etapie zostaną wyłapane drastyczne błędy, tekst od razu wróci do pisarza. Oczywiście jeśli sam zauważysz niedociągnięcia, możesz je zgłosić i poprosić o poprawki.
Minusy? Nigdy nie możesz mieć stuprocentowej pewności, że ktoś zajmie się Twoim zleceniem. Warto wiedzieć, kto znajduje się po drugiej stronie w takim przypadku - najczęściej są to studenci, uczniowie lub osoby, które z różnych przyczyn losowych nie mogą podjąć pracy na pełen etat i wolą pracować zdalnie. To raczej praca dorywcza (choć oczywiście zdarzają się przypadku, gdzie ktoś traktuje to jako swoje normalne zatrudnienie i pracuje 8 godzin dziennie) i czasem trafiają się okresy, kiedy aktywność na takich portalach jest nieco mniejsza. Zlecenie może zostać niezrealizowane również w chwili, kiedy temat będzie zbyt trudny lub po prostu nieciekawy z perspektywy copywritera.
Wspominaliśmy o ewentualnych poprawkach tekstu - oczywiście jako zleceniodawca masz prawo do uwag, lecz na tego typu portalach najczęściej nie ma bezpośredniego kontaktu z copywriterem. Swoje uwagi musisz najpierw zgłosić obsłudze, a dopiero potem jest to przekazywane dalej. Może to niestety rozciągnąć w czasie pracę nad tekstem. Dlatego jeśli chcesz skorzystać z takiej opcji, warto zlecić tekst dużo wcześniej i podając termin oddania tekstów swojemu klientowi, trzeba mieć kilka dni w zapasie. Tak w razie "wypadku".
Oczywiście zdarzają się agencje, które postanawiają mieć swoich pisarzy na wyłączność. Odpowiadając na pytanie postawione w tytule wpisu - tak, warto zatrudnić copywritera w swojej agencji, choć rzecz jasna zależeć to będzie od charakteru pracy firmy, liczby zleceń oraz trudności tekstów, które trzeba stworzyć.
Zacznijmy od zalet, jak w poprzednim przypadku. Na pewno podstawowym plusem jest to, że masz możliwość wybrania osoby, której chcesz zaufać i powierzyć tak istotną pracę. Jeśli nie masz nikogo znajomego, kto mógłby się zająć pisaniem, możesz przeprowadzić rekrutację i podczas rozmowy o pracę zadać pytania, których nie jesteś w stanie zadać w przypadku portalu zrzeszającego copywriterów. Taka selekcja pozwoli wybrać osoby doświadczone i profesjonalne.
Kolejnym plusem stałej współpracy z tymi samymi osobami jest na pewno ułatwiony kontakt. Jeśli masz uwagi do tekstu - zgłaszasz je dosłownie w tej samej sekundzie, nie musisz kontaktować się z postronnymi osobami. Możesz dokładnie wyjaśnić odpowiedniej osobie, o co chodzi, a ta osoba może zadać pytania, jeśli ma wątpliwości. To na pewno przyspiesza pracę nad zleceniem.
Jeśli masz kilku copywriterów, po pewnym czasie zauważysz, w czym dana osoba się specjalizuje. Wiadomo - dobry copywriter napisze tekst na każdy temat, ale czasem, pracując z kilkoma osobami, można rozdzielić zlecenia według upodobań konkretnych osób. To również może pozytywnie wpłynąć na jakość wykonywanej usługi, a tym samym na zadowolenie Twojego klienta.
Minusy? Na pewno koszta. Nie tylko samego pracownika, ale również i biura, jeśli nie zgadzasz się na pracę zdalną swoich pisarzy. W końcu każdego copywritera trzeba gdzieś posadzić oraz zapewnić mu sprzęt do pracy. Niektóre agencje nie mają również aż takiego obłożenia tekstami i może okazać się po chwili, że copywriterzy nie mają co robić.
To truizm, ale faktycznie tak jest. Nie każda agencja będzie czuła potrzebę zatrudniania swoich pisarzy - czy to ze względu na warunki pracy w biurze, czy też ze względu na charakter wykonywanych działań SEO. Nie każda firma pozycjonująca skupia się w takim samym stopniu na treściach - przecież jest dużo więcej czynników wpływających na pozycje.
Jeśli nie jesteś pewien, czy będziesz w stanie zapewnić pisarzom stałej pracy, faktycznie dobrą opcją będą strony, na których możesz w razie konieczności od czasu do czasu zlecić teksty. Jeśli jednak zależy Ci na wysokiej jakości i łatwym kontakcie z copywriterem, pomyśl nad swoim zespołem.
Może zdarzyć się również tak, że agencja skorzysta z obu opcji jednocześnie - łatwiejsze, mniej istotne teksty zostaną zlecone osobom z zewnątrz, podczas gdy treści na strony klientów (w trosce o ich jakość) będą pisane już przez zatrudnionych na etat copywriterów. Niezależnie od obranej metody zawsze warto treści przeczytać przed wysłaniem ich do klienta - każdemu zdarzają się wpadki, a przecież docelowo i tak liczą się pozycje i zadowolenie klienta.