To oczywiste, że pozycjonowanie strony internetowej może przynieść znacznie większy ruch chociażby w sklepach (lecz nie tylko w sklepach). To właśnie z tej przyczyny warto zdecydować się na działania SEO i pozycjonować się na konkretne frazy kluczowe. Jednak jak je wybrać? Jak wyselekcjonować te najlepsze, dzięki którym będziesz sprzedawać swoje usługi czy produkty?
To właśnie tym warto się sugerować, przygotowując komplet fraz, na które chce się pozycjonować swoją stronę. Im większe zainteresowanie, tym większe prawdopodobieństwo, że przy wysokiej pozycji uda się uzyskać równie wysoki ruch na stronie (a za tym idą oczywiście zyski). Warto wybrać kilka fraz kluczowych, ponieważ im większe pole działania, tym lepsze efekty można uzyskać.
Klienci często zgłaszają się do agencji SEO z własnym kompletem fraz - jest to jak najbardziej na plus, ponieważ pozycjoner ma wtedy jakiekolwiek pojęcie, w którą stronę ma się udać i na czym najbardziej zależy klientowi. Jednak niekiedy taki zestaw haseł nie jest wyciągany na podstawie odpowiedniego narzędzia (chociażby Keyword Plannera), a właściciel strony po prostu zastanawia się, co sam wpisałby w wyszukiwarkę, chcąc znaleźć produkt/usługę, którą oferuje. Bywa, że klienci upierają się przy własnym zestawie i nie słuchają sugestii agencji.
Może być to problematyczne, gdyż zdarza się, że takie działanie "na czuja" w dalszym czasie okaże się bezcelowe. Na przykład komplet fraz zaproponowany przez klienta może nie mieć w ogóle wyszukiwań. Dlatego warto przedyskutować tę sprawę z właścicielem strony, pokazać wykresy z odpowiednich narzędzi i wyjaśnić, że dużo lepiej będzie pozycjonować się na frazy zaproponowane przez agencję.
Prawdopodobnie chodzi o liczbę wyszukiwań. Nie sztuką jest być na pierwszych miejscach na pozycjach na frazy, które w skali miesiąca cieszą się zerowym wyszukiwaniem. Jeśli agencja sama dobrała frazy, lecz nie poinformowała o liczbie wyszukiwań, warto o to zapytać, ewentualnie sprawdzić samemu. Z drugiej strony, jak wspomniane zostało wyżej, mało popularne frazy zostały zaproponowane przez klienta, jednak dobra agencja SEO powinna w takiej sytuacji zaproponować własne rozwiązania.
Oczywiście każdy pozycjoner powie, że dobrze jest pozycjonować się na wiele fraz. I na te, które mają największą liczbę wyszukiwań, jak i na te mniej popularne. I to się zgadza - jeśli nie uda się wbić top3 na frazy najbardziej popularne, ruch na stronie oraz zyski można uzyskać dzięki kompletowi fraz z nieco mniejszym zainteresowaniem. W takiej sytuacji można założyć po prostu, że konkurencja będzie nieco mniejsza i uda się uplasować na satysfakcjonującej pozycji. Akapit wyżej, mówiący o zerowym sprzedaży mimo pierwszych miejsc, traktował raczej o frazach, które faktycznie mają zerowe wyszukiwania i nie cieszą się żadnym zainteresowaniem.
Jeśli chodzi o liczbę wyszukiwania, inną kwestią są long taile, czyli frazy, które są mniej popularne, ale ciągną w górę hasła kluczowe. Long taile często przynoszą również ruch (choć wiadomo, że może być on odrobinę mniejszy). Jeśli jako klient zauważysz, że takie frazy mają małą liczbę wyszukiwań, warto wysłuchać agencji, która wyjaśni, że frazy o niewielkim zainteresowaniu mogą wpłynąć na te najpopularniejsze.
Inną kwestią, równie istotną, jest podział fraz na podstrony. Samo wpisanie hasła do tekstu nie wystarczy, by dana podstrona faktycznie rankowała na tę frazę. Bardzo ważny jest podział według semantyki. Nie możemy na tej samej podstronie pozycjonować jednocześnie spodni ciążowych i spodni do wspinaczki górskiej - tutaj należy rozważyć utworzenie osobnych podstron na obie kategorie produktów. Oczywiście analogicznie tę zasadę stosuje się przy różnych branżach i zestawach fraz.
Jeśli frazy zostaną źle podzielone, podstrony mogą nie rankować w taki sposób, w jaki byśmy sobie tego życzyli. Dlatego wyselekcjonowanie najpopularniejszych haseł, z największą liczą wyszukiwań, nie jest kluczem do sukcesu. Nie wystarczy wyszukiwać w Keyword Plannerze najpopularniejszych fraz i wrzucić ich wszystkich na stronę główną. Frazy należy wykorzystać w umiejętny sposób, a to nie ogranicza się wyłącznie do problemu, jak wpleść je do tekstu. Jest to jedna z przyczyn, dla których warto zdecydować się na profesjonalną firmę SEO.