Dlaczego Twoja strona powinna być responsywna?

28 lutego, 2020
Sara K.

Na przestrzeni lat, sposób przeglądania Internetu znacznie się zmienił. Każdego roku coraz więcej użytkowników preferuje korzystanie z Sieci nie przy pomocy komputera lub laptopa, raczej kierując się w stronę urządzeń mobilnych. Nic w tym dziwnego, ponieważ smartfon jest pod ręką i można na nim szybko sprawdzić potrzebne nam informacje, czytać dłuższe artykuły, robić zakupy oraz przeglądać social media. Biorąc pod uwagę to, że sporo osób używa telefonów lub innych mobilnych urządzeń do korzystania z dobrodziejstw Internetu, również i strony, sklepy i serwisy internetowe powinny być odpowiednio dostosowane do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia.

Co to jest responsywność?

RWD, czyli rozwijając angielski skrót - Responsive Web Design, to zadbanie o to, aby podczas projektowania strony www, treści były również automatycznie dostosowywane do ekranu urządzenia. Czyli, jeśli użytkownik będzie chciał wejść na stronę w swoim smartfonie, wyświetlane treści powinny zostać przeskalowane, dzięki czemu odbiór będzie wygodny. Responsywne strony powinny być uniwersalne, ponieważ niezależnie od tego, czy odwiedzamy witrynę na komputerze, na tablecie, czy też na smartfonie, widok powinien automatycznie dostosować się do wielkości urządzenia.

Czy rzeczywiście warto posiadać responsywną stronę?

Niektórzy mogą się zastanawiać, czy responsywna strona robi tak wielką różnicę. Otóż tak, robi, i to sporą. Po pierwsze i najważniejsze, Google posiada wsparcie dla stron ze strukturą RWD. Dlatego tez wszystkie portale, serwisy, sklepy oraz blogi, będą znajdować się na wyższych pozycjach, niż te, które nie są oparte na tej architekturze. Dodatkowo taka strona jest przyjemniejsza w odbiorze. Jeśli dana firma lub sklep posiada dobrze skonstruowaną stronę, która wygląda przyjaźnie na każdym urządzeniu i nie odstrasza "rozjechanym" lub zbyt małym tekstem, to z pewnością użytkownik nie wyjdzie z niej po kilku sekundach, odstraszony źle wyglądającym designem.

Kolejnym plusem responsywności na stronie jest to, że przed systemami RWD, jeśli ktoś chciał mieć witrynę dostosowaną pod urządzenia mobilne, musiał on stworzyć osobą stronę, przeznaczoną specjalnie na urządzenia przenośne. Oczywiście strony mobilne nadal są dosyć popularne, jednak ich zaprojektowanie jest znacznie trudniejsze i wiąże się z wyższymi kosztami. Natomiast dzięki zadbaniu o responsywność strony, wystarczy tylko jedna wersja. Co ciekawe, jest wiele darmowych wtyczek do stron www, które umożliwiają szybkie stworzenie strony w standardzie RWD.

Jednak ten typ strony posiada jedną wadę. Otóż zamiana już istniejącej strony na responsywną jest dosyć kosztowna. Często znacznie bardziej opłaca się stworzyć stronę od nowa, niż decydować się na dostosowanie jej do RWD. Dla jednych może okazać się, że nie jest to żadna wada, ponieważ dzięki temu można odświeżyć nieco swoją stronę i zaprojektować ją inaczej, poprawiając na przykład nawigację. Inni natomiast nie chcą rozstawać się ze swoją starą witryną i wolą poświęcić więcej pieniędzy, żeby utrzymać jej wygląd w nienaruszonym stanie.

Jak RWD ma się do SEO?

Już wspomnieliśmy, że Google posiada specjalne wsparcie dla stron reponsywnych, dzięki czemu łatwiej jest ją naleźć dla wyszukiwarki internetowej. Wersje desktopowe nie są już wystarczające i często nie będą rankować tak dobrze jak te posiadające system RWD, nie wspominając już o wersjach mobilnych. Responsywne strony www są łatwiejsze do pozycjonowania, ponieważ wystarczy tylko jedna optymalizacja dla wszystkich wersji serwisu. Google nie będzie miało problemu z odkryciem nowej witryny, a strona nie potrzebuje być indeksowana przy pomocy wielu Googlebotów. Co więcej, w RWD można optymalizować wiele elementów przy pomocy stylów CSS. Dodatkowo taka strona posiada tylko jeden adres URL, dzięki czemu również i linkowanie będzie znacznie bardziej efektywne.

Jak widać, responsywność strony jest obecnie bardzo ceniona, nie tylko przez samych użytkowników, jak i również przez Google. Ze względu na to, warto jest zastanowić się nad tym, czy nie zadbać o to, żeby witryna była odpowiednio zoptymalizowana.

Sara K.
SEO EXPERT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Ostatnio na blogu
Losowe starsze wpisy

Szukasz sprawdzonej

Agencji SEO?

Najpopularniejsze na nasze stronie - sprawdź koniecznie

seomod-pozycjonowanie-logo
Niemcewicza 26/415
IV piętro
71-520 Szczecin
+48  736 090 601
biuro@seomood.pl