Dziś posiadanie własnego bloga (choćby na WordPressie) jest niezbędne w promocji reprezentowanej przez siebie marki. Jest to konieczne ze względu na ciągłą ewolucję marketingu internetowego. Pozycjonowanie bloga w Google to krok niezbędny, by pozyskać nowych klientów. Trzeba jednak pamiętać, że równie istotne jest tworzenie rzetelnych i wartościowych treści, które ich przyciągną. Prowadząc bloga firmowego, warto pamiętać o tym, że frazy kluczowe zawarte we wpisach mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania Google, przez co mogą ściągnąć wielu odbiorców. Dlatego też temat pozycjonowania bloga warto rozważyć - każda podstrona danego bloga to potencjalny ruch na stronie o ile link do Twojego bloga znajdzie się wysoko w wynikach organicznych. Zacznijmy jednak od początku. Co możemy osiągnąć za pomocą bloga?
Pozycjonowanie to proces skomplikowany i często wymaga rozwijania bloga. Załóżmy, że docelowo interesuje Cię pozycjonowanie sklepów internetowych - optymalizacja bloga i audyt SEO może ułatwić taki proces. Klienci często oprócz samych produktów szukają również wielu informacji - rankingów czy sposobów użycia i takie frazy wpisują w wyszukiwarkę Google. Warto dać użytkownikom to, czego szukają i do tego też może służyć prowadzenie bloga Twojej strony.
Sprawnie i rzetelnie redagowany blog internetowy to klucz do pozyskania klientów. Profesjonalnie zredagowana, merytoryczna treść to materiał, który jest szczególnie "mile widziany" przez roboty Google. Dzięki temu łatwiej trafić na wybraną stronę. Mało tego! Ruch w jej obrębie wzrasta nawet kilkukrotnie, co w naturalny sposób przedkłada się na zyski. Jeśli jednak na tym poprzestaniemy, to nasza sprzedaż - oprócz krótkotrwałego wzrostu - zaliczy po jakimś czasie sensacyjny spadek. Dlatego tak ważne jest, aby blog sam w sobie był narzędziem służącym do budowy relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami.
Proces ten można przyrównać do jazdy samochodem. Chcąc uzyskać realne osiągi, można przesiąść się do Lamborghini, ale wtedy nasz zbiornik szybko opustoszeje. Chcąc utrzymać prędkość na konkretnym, wysokim poziomie, trzeba zadbać o więcej paliwa. Tym "paliwem" są relacje z klientami, którzy rzadziej lub częściej do nas wracają. Warto pisać na blogu po to, by:
Czy zatem można traktować blog po macoszemu? Otóż nie, gdyż w obecnych czasach jest on wizytówką naszej firmy i nas samych.
W przypadku takich narzędzi jak blog pozycjonowanie (a w zasadzie jego skuteczność) zależy od właściwego podejścia do blogowania. Podstawą jest tu oczywiście terminowość i regularność udostępniania nowych wpisów. Przygotowując się do pisania bloga, warto przemyśleć już na wstępie, ile wpisów będzie pojawiać się w nim w określonej jednostce czasu (dzień, tydzień itd.). Częstotliwość udostępniania kolejnych wpisów jest zależna od naszego samopoczucia, zdolności do wyczerpania tematu (o tym później), specyfiki danej branży i oczekiwań odbiorców. "Wrzucanie" codziennych wpisów nie ma zwykle sensu. Często po kilku tygodniach okazuje się, że wyczerpaliśmy temat bądź zwyczajnie nie mamy chęci na dalsze pisanie. W treściach blogowych - choć zabrzmi to dość idealistycznie - ważna jest przede wszystkim pasja i radość pisania. Nie można też zapominać, że nadmierna ilość udostępnianych treści najprawdopodobniej przesyci oczekiwania odbiorców, którzy podświadomie chcą czekać na newsy.
Kolejną kwestią, o której musi pamiętać twórca bloga, jest umiejętne wyczerpanie tematu w każdym z poruszanych zagadnień. Tworząc treści blogowe, warto na chwilę postawić się w miejscu czytelnika. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czego dana osoba szuka, na jakie pytania chce znaleźć odpowiedź i jakie są jej cele związane z określoną treścią. Jeśli administrator prowadzi bloga o tematyce - dajmy na to - kolejowej, to poruszane na nim zagadnienia prawie na pewno będą dotyczyć budowy szyn i rozjazdów. We wpisie nie wystarczy nadmienić, czym jest rozjazd i co oznacza symbol S49. Istotne jest również to, aby zapoznać czytelnika z jego budową, rodzajami, stosowanymi napędami i stosowanymi w rozjeździe zabezpieczeniami. Oczywiście treści te trzeba usystematyzować. Dlatego tak ważne jest, aby wpisy blogowe odnosiły się do konkretnego działu (np. budowa rozjazdu), a nie łączyły w sobie przypadkowe informacje dotyczące rozjazdów, szyn i odcinków izolowanych. Takie rozwiązanie zwyczajnie nie ma sensu, gdyż w oczach czytelnika (klienta) nie jest profesjonalne.
Nie ma jednoznacznego "przepisu", który określałby idealną zawartość bloga tematycznego. W tym przypadku trzeba postawić na swoją kreatywność i odnieść się do hipotetycznych potrzeb czytelnika. Jeśli nasz blog powiązany jest np. ze sklepem oferującym meble drewniane, to przykładowe tematy wpisów powinny dotyczyć ich pielęgnacji, rodzajów drewna wykorzystywanych do budowy mebli, właściwości itd. Mówiąc wprost: chodzi o treści, które mogą się komuś przydać. Nie warto iść w oczywiste, banalne tematy. Wpis pt. "czym są meble na wymiar" raczej nie przyciągnie czytelników. Jeśli jednak postawimy na niebanalne, specjalistyczne zagadnienia (np. metody konserwacji blatów drewnianych), to prawdopodobieństwo wzrostu wyświetleń zdecydowanie wzrośnie. Rodzi się zatem pytanie, skąd brać pomysły do kolejnych wpisów. Odpowiedzią niech będzie poniższe zestawienie, które dość dobrze obrazuje istotę problemu. Tematy można pozyskiwać z:
Jak wygląda pozycjonowanie w przypadku bloga? Od czego zacząć? Czy blog wymaga użycia specjalistycznych narzędzi? Czy może wystarczy samo Google Search Console i Google Analytics? A może jednak zdecydować się na Google Ads? Cóż - reklamy zawsze będą się wyświetlać jako pierwsze, jednak to organiczna pozycja jest chętniej klikana.
Pierwszym krokiem, który jest niezbędny na drodze do skutecznego pozycjonowania bloga, jest oczywiście właściwe zarządzanie treścią. Na niektórych blogach tematycznych widać np. często pojawiający się błąd polegający na umieszczeniu na jednej stronie trzech tekstów, w których tytule jest ta sama fraza. Jeśli zatem w treści strony znajdują się trzy wpisy o tym, jak pozycjonować bloga, to jest to prosta droga na drodze do utraty pozycji w rankingu Google. Załóżmy, że udostępniliśmy na naszej stronie trzy teksty:
W wątku każdego z nich pojawia się to samo słowo-klucz": pozycjonowanie bloga. W związku z tym, że Google może w wyszukiwarce udostępnić tylko jeden z powyższych tytułów, dochodzi między nimi do zjawiska tzw. kanibalizacji. Mówiąc krótko - z punktu widzenia pozycjonowania strony, lepszym rozwiązaniem pozostaje stworzenie jednego, zbiorczego i dużego objętościowo artykułu, niż podzielenie jego treści na niewielkie, choć podobne pod względem słów kluczowych odcinki. Odnosząc się do tej zasady, trzeba pamiętać, aby jeden wpis dotyczył jednego tematu. Stworzenie kilku wpisów pod jednym tematem jest błędem i to poważnym w skutkach.
Tekst, który ma znaleźć się na blogu, powinien być odpowiednio rozplanowany. Nie jest to łatwe, gdyż w grę wchodzi konieczność uporządkowania tematu, zdobycia określonej wiedzy, znalezienia właściwych słów kluczowych (tu pomocne może okazać się narzędzie Google Keyword Planner, Answer The Public lub popularny Surfer SEO) i stworzenia z tego czytelnego, funkcjonalnego tekstu. Planowanie treści warto rozpocząć od skorzystania z wymienionego planera słów kluczowych, dzięki któremu zredagowanie nagłówków będzie znacznie łatwiejsze. To z kolei pozwoli uporządkować treść i nie zgubić w niej wątku. "Projektując" przyszły tekst, warto zwracać uwagę na nagłówki (obowiązkowo h1, nagłówki h2 i opcjonalnie h3, h4 itd.), wypunktowania, pogrubienia, kursywy itd. Chodzi o to, aby zawartość wpisu była czytelna dla użytkownika i pozwalała mu szybko znaleźć informacje, których oczekuje. Pamiętaj, aby wpisać i zoptymalizować przyjazny adres URL - to podstawowy element pozycjonowania.
Bardzo popularne wśród blogerów jest organizowanie list, których celem jest uporządkowanie tekstu i skrócenie czasu niezbędnego do odszukania w nim konkretnych informacji. Listy to nic innego, jak grupy odnośników, których treść nawiązuje do nagłówków w tekście. Po kliknięciu z dany odnośnik, zawartość strony "przeskakuje" do określonego fragmentu. Listy warto przygotować tuż po nakreśleniu ogólnego kształtu wszystkich nagłówków. Dzięki temu łatwiej będzie nam stworzyć uporządkowany, przejrzysty tekst, który nakieruje odbiorcę do wybranych treści
Jeśli chcemy tworzyć treści pod pozycjonowanie, blog powinien być odpowiednio sformatowany pod kątem treści. Chodzi tu nie tylko o wspomniane wcześniej pogrubienia i kursywy, ale też o samą formę pisania. Na ogół zasada jest prosta: staramy się tworzyć proste, przejrzyste zdania. Dbamy o to, by nasze treści docierały do wszystkich. I co ważne - nie używamy skomplikowanego, wręcz naukowego języka. Tworząc akapity, zwróćmy uwagę na ich długość. Nie piszmy "masła maślanego" i nie skupiajmy się na informacjach, które wszyscy znają. Starajmy się raczej stworzyć w miarę funkcjonalny tekst, którego treść będzie zachęcała do przeczytania, a nie odstraszała. Jeśli to możliwe, kierujmy się w treści do konkretnego odbiorcy. Pisząc np. wpisy na blogi komputerowe, nie musimy skupiać się na zachowaniu odpowiednich form grzecznościowych. Jeśli jednak piszemy pod wymagających klientów sklepu jubilerskiego, warto zachować formę "Państwa". Tak po prostu jest grzeczniej, nieprawdaż?
Przygotowałeś i sprawdziłeś treść? Jeśli tak, to czas na jej optymalizację. Dlatego, jeśli wcześniej tego nie zrobiłeś, wdróż słowa kluczowe i stosuj się do ogólnych zasad content marketingu. Nie jest to łatwe, zważywszy na fakt, że spora część słów kluczowych to frazy lokalne, a więc takie, które zawierają w sobie nazwę miasta, dzielnicy, województwa itd. Trzeba jednocześnie pamiętać, że pozycjonowanie bloga w Google to proces często dwupoziomowy. Pierwszy poziom to oczywiście optymalizacja wstępna. O niej mówiliśmy kilka zdań wcześniej. Drugi poziom to optymalizacja zasadnicza. Warto ją wykonać nieco później, to jest wówczas, gdy strona, a w zasadzie znajdujący się na niej tekst, ma już 1000 wyświetleń. Dzięki temu można łatwiej dopasować nowe słowa kluczowe, odnieść się do komentarzy i - jeśli to konieczne - wprowadzić kolejne poprawki.
Optymalizacja treści na blogu to także linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Mówiąc wprost - chodzi o odniesienie się do innych artykułów, wpisów, produktów lub stron internetowych, których treść nawiązuje do tematu bloga. W linkowaniu wewnętrznym treść wpisu blogowego będzie nawiązywać do innej podstrony w obrębie tej samej witryny. W linkowaniu zewnętrznym odnośnik przekierowuje użytkownika do innego serwisu. I teraz najważniejsze: w pozycjonowaniu treści na blogu chodzi o to, aby wybrane odnośniki łączyły nasz wpis z merytorycznymi, tematycznymi stronami WWW. Zdobywanie "na siłę" linków, które prowadzą do małowartościowych stron, może przynieść właścicielowi domeny więcej szkód niż pożytku. Dlatego pamiętaj, aby pozyskiwać linki do bloga, które są wartościowe i zapewnią Ci wyższe pozycje w wyszukiwarce, a nie je obniżą.
Dziś trudno wyobrazić sobie blog tematyczny, którego wpisy nie są dostępne w mediach społecznościowych. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że właściciele takich blogów dużo tracą w kontekście promocji. Blog i wpisy na nim warto udostępniać w Social Media z kilku istotnych powodów:
Wielu początkujących blogerów jest zaskoczonych faktem, że pozycjonowanie bloga w Google to nie jest żadna "czarna magia", lecz ściśle określony proces. Dlatego, jeśli już stworzyłeś swojego bloga i interesuje Cię samodzielne pozycjonowanie , przemyśl wdrożenie poniższych wskazówek.
Ostatnia rzecz, na którą bloger powinien zwrócić uwagę, to call to action, czyli popularne CTA. Mowa tu oczywiście o słynnym "wezwaniu do działania", które polega na bezpośrednim zachęceniu użytkownika do określonej czynności, Można spotkać się z bardzo przewidywalnymi Call to Action. Mowa tu oczywiście o sformułowaniach typu "zajrzyj na naszą stronę" lub "sprawdź naszą ofertę". Jeśli chcesz, aby Twój blog odniósł sukces na tle konkurencji, Twoje CTA powinno być dużo bardziej subtelne. Niektóre z nich wzywają do skomentowania artykułu albo do oddania "suba" (oczywiście dotyczy mediów społecznościowych). Tak czy inaczej, zwiększony ruch pod Twoim wpisem, znacząco przełoży się na popularność jego samego. Nie zapominaj udostępnić na blogu wtyczki do mediów społecznościowych. Bez niej udostępnianie Twoich treści w Social Media będzie znacznie trudniejsze. A przecież to treść jest najskuteczniejszą formą promocji w tak silnie nasyconym rynku marketingu internetowego.
Jak wypozycjonować bloga? Przede wszystkim trzeba być cierpliwym. Wzrost pozycji, a co za tym idzie zwiększenie generowanego przez bloga ruchu, to proces bardzo czasochłonny. Mimo to stosowanie sprawdzonych i bezpiecznych metod pozycjonowania, to w zasadzie jedyne sensowne rozwiązanie.