Szybkie pisanie – pomoc copywritera?

31 stycznia, 2020
Karolina P.

Często pożądaną cechą copywritera jest umiejętność szybkiego pisania. Może być to zaletą – dzięki szybkiemu pisaniu copywriter może zrealizować o wiele większą liczbę zleceń (co przekłada się oczywiście na zarobki). Z drugiej strony klient dostaje tekst znacznie szybciej, a to sprawia, że jest on zadowolony ze współpracy i być może wróci z kolejnymi zadaniami lub poleci takiego copywritera swoim znajomym. Tak – szybkie pisanie może być pomocne w pracy pisarza, choć zdarza się, że przez pewność i wiarę w takie zdolności popełnia się błędy w swoich tekstach.

Oczywiście można mieć na myśli wyłącznie literówki i techniczne niedociągnięcia. Jednak z doświadczenia wiemy, że szybkie pisanie (a raczej próba jak najszybszego “pozbycia się” zlecenia) to skróty myślowe i niedokładne rozwinięcie tematu.

Co rozumieć poprzez “szybkie pisanie”?

Czy szybkim pisaniem można nazwać stukanie w klawiaturę z prędkością światła? Teoretycznie tak, jednak my poprzez hasło “szybkie pisanie” rozumiemy łatwe przyswajanie nowych informacji (co w pracy copywritera jest podstawą podczas robienia researchu) i jeszcze szybsze przetworzenie przeczytanych zdań na swoje własne, autorskie. Szybkie pisanie to kreatywność, wyobraźnia i umiejętności twórcze. Natomiast szybkie stukanie w samo narzędzie, jakim jest klawiatura, jest przydatne, lecz czasem prowadzi do różnego rodzaju błędów i literówek. Choć trzeba przyznać, że orientacja w klawiszach jest jak najbardziej na plus!

Jednak kto w dzisiejszych czasach, szczególnie w przypadku młodych osób, nie orientuje się w samej klawiaturze i rozstawie znaków? Dzieci współcześnie szybciej uczą się pisania na klawiaturze niż pisania odręcznego – na pewno pomoże im to w przyszłości w pracy biurowej, przed komputerem. Z rzadka zdarza się, że ktoś ma jeszcze problemy z pracą przy klawiaturze.

A pisanie bez patrzenia na klawiaturę? Coraz częściej można spotkać kursy, które obiecują, że nawet w kilka dni nauczymy się pisać ładnie oraz składnie bez potrzeby kontrolowania sytuacji na klawiaturze i podglądania, czy na pewno wybieramy odpowiedni klawisz. Oczywiście zawsze jest to jakiś atut w pracy copywritera. Często nawet agencje nastawione na zatrudnianie pisarzy biorą taką zdolność pod uwagę w CV (stąd też coraz częściej copywriterzy informują o tym, że piszą bezwzrokowo). Jednak nie jest to umiejętność, za którą warto płacić na kursie – im więcej piszesz, tym sprawniej posługujesz się swoim podstawowym narzędziem pracy. Dlatego praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka uczyni z Ciebie prawdziwego mistrza.

Szybkie pisanie bywa problematyczne?

Często zależy nam na tym, aby jak najszybciej uporać się z danym zleceniem, ewentualnie nagli nas czas. Powody? Być może zadanie jest na dany termin, a copywriter albo nie miał czasu i możliwości zabrać się do pracy, albo wyszedł z założenia, że to taki prosty temat i pójdzie mu bardzo szybko. To błąd! Nigdy nie zostawiaj zlecenia na ostatnią chwilę, szczególnie jeśli klient jest naprawdę ważny i zależy Ci na współpracy z nim. Często wydaje się na pierwszy rzut oka, że tekst będzie prosty, a temat jest nam teoretycznie znany. Jednak wspominaliśmy już o tym, żeby mimo wszystko, nawet jeśli dane zagadnienie jest nam dobrze znane, zawsze zrobić reserach.

Kiedy zostawiasz zlecenie na ostatnią chwilę, nie masz już czasu na upewnienie się w swoich teoriach. Jeśli myślisz, że umiejętność szybkiego pisania na klawiaturze nadrobi wcześniejsze leniuchowanie, może okazać się, że zadanie nie zostanie wykonane tak dobrze, jak mogłoby.

Nie zawsze szybko oznacza poprawnie i warto o tym pamiętać! Czy czytasz zawsze akapit po akapicie tekst, który tworzysz? Często wydaje się to zupełnie niepotrzebne: “Przecież znam tekst, który napisałem!”. A jednak może okazać się, że stosujesz skróty myślowe, które nie będą zrozumiałe dla odbiorcy – pamiętaj, że nie siedzi on w Twojej głowie. Dlatego warto poświęcić chwilę na sprawdzenie tekstu, szczególnie pisanego szybką metodą. Szybką, czyli na przykład bezwzrokową (upewnij się, czy nie robisz niepotrzebnych literówek!), ale też szybką pod kątem przyswajania i przetwarzania nowych dla siebie treści.

Karolina P.
SEO EXPERT
Cześć! Jestem Karolina

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Ostatnio na blogu
Losowe starsze wpisy

Szukasz sprawdzonej

Agencji SEO?

Najpopularniejsze na nasze stronie - sprawdź koniecznie

seomod-pozycjonowanie-logo
Niemcewicza 26/415
IV piętro
71-520 Szczecin
+48  736 090 601
biuro@seomood.pl