Czy długość contentu ma znaczenie?

15 kwietnia, 2022
Sara K.

Nie od dzisiaj wiadomo, że odpowiednio zoptymalizowane treści są istotne na każdej stronie internetowej. Jednak nie każdy wie, dlaczego tak się dzieje. Otóż dzięki odpowiednio napisanym treściom można umieścić na stronie słowa kluczowe, które pozwalają na dotarcie do użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Do tego dzięki wartościowym treściom można zwiększać ruch na stronie, a także docierać do nowych odbiorców. Treści zawierają w sobie informacje, które mogą wpłynąć na proces podejmowania decyzji.

Jednym z podstawowych pytań jest to, ile słów na stronie powinno się znaleźć, tak, żeby wspomóc SEO. Jeszcze jakiś czas temu wielokrotnie można było usłyszeć, że im więcej treści znajduje się na danej stronie www, tym lepiej. Jednak obecnie kwestia ta wcale nie jest tak prosta do rozstrzygnięcia, ponieważ Google raczej stawia na jakość treści, a nie na jej ilość. Dlatego też jeśli chodzi o content marketing, warto stawiać na treści wartościowe, a nie takie, które znajdują się na stronie jedynie po to, żeby stworzyć tekst odpowiedniej długości. Oczywiście słowa kluczowe są istotne, tak samo jak liczba znaków, mimo wszystko głównym czynnikiem powinno być zaspokojenie potrzeb użytkowników odwiedzających stronę. Czasami tzw. "ściana tekstu" nie jest najlepszym pomysłem w strategii marketingowej. Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź ile dokładnie powinno znaleźć się znaków we wpisie blogowym, w opisie kategorii lub produktu.

Podczas ustalania ile znaków w tekście powinno się znaleźć, trzeba brać pod uwagę takie czynniki jak chociażby tematyka. Jest to o tyle istotne, ponieważ niektóre tematy wymagać będą nieco więcej treści opisującej dane zagadnienie. Również to, w jakiej branży się poruszamy jest istotne. Niektóre po prostu wymagają długich i rozbudowanych treści. Do tego trzeba też brać pod uwagę to, jak wygląda konkurencja. Im bardziej konkurencyjna jest dana branża, tym częściej wiąże się to z bardziej rozbudowanymi treściami na stronie.

Jak powinno wyglądać pisanie tekstów na strony internetowe?

Wydłużanie treści nie jest potrzebne, szczególnie jeśli robi się to na siłę. Nie ma sensu pisać zbyt dużo tylko dlatego, żeby na siłę "dopchnąć" słowa kluczowe. Obecnie podstawą powinno być zaspokojenie potrzeb użytkownika, dlatego teksty powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie. Nie zawsze lanie wody jest doceniane, lepiej skupić się na treściach przydatnych, które mimo wszystko mogą pomóc w pozycjonowaniu strony i pojawieniu się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak więc tworzyć dobre teksty o odpowiedniej długości?

Zlecając pisanie tekstów lub tworząc je samemu, należy mieć świadomość tego, że mają one przede wszystkim być reklamą naszej strony. Według zasad content marketingu trzeba tworzyć treści takie, które będą satysfakcjonujące dla potencjalnego klienta. Oczywiście wszystko zależy od tego, w jakiej branży się poruszamy. Czasami potrzebne jest szczegółowe rozwinięcie danego tematu, tak, żeby teksty na stronę internetową miały charakter informacyjny i były pomocne. Dlatego też jeśli piszemy o danym produkcie, warto zastanowić się, jakie informacje zawrzeć w treści. Jedno zdanie, jak na przykład "Kup nasz produkt, bo jest najlepszy" nie jest odpowiednim opisem. Pomijając użycie słów kluczowych i samo pozycjonowanie, nie jest to opis, który zachęca do zakupu. Dlatego też trzeba brać pod uwagę nie tylko same czynniki rankingowe, ale też to, jak dane treści się prezentują. Jeśli opis danego produktu składa się z jednego zdania, albo wręcz przeciwnie - zawiera zbyt wiele treści, może on zniechęcić do zakupu. Dlatego też warto zrobić research i w oparciu o konkurencję dostosować to, jakiej długości tekst oraz co mniej więcej powinno się znajdować w treściach na stronie.

Ilość znaków, czyli przysłowiowa długość, ma znaczenie. Chociaż wielu ekspertów twierdzi, że treści nie są ważnym czynnikiem rankingowym, ponieważ można pozycjonować strony bez treści, jednak nie do końca można powiedzieć, że tekst na stronie jest niepotrzebny. Patrząc na wspomnianą już wcześniej konkurencję, można zauważyć, że w top 10 wyszukiwań raczej nie ma stron, które są puste. Trzeba też brać pod uwagę to, jaki jest to rodzaj strony, czy wynik jest wpisem na bloga, czy być może jest to sklep, gdzie większość treści wynika z listy produktów na niej umieszczonych. Ze względu na to, zamiast nadmiernie analizować to, ile słów ma tekst, trzeba raczej skupić się na tym, co ma znaczenie w przypadku danej frazy, branży, czy też produktu, a także na ilość słów kluczowych, które można umieścić na stronie.

Krótkie i długie treści marketingowe

Obserwowanie wyników wyszukiwania oraz dopasowanie długości treści jest kluczowe. Treści pod względem SEO dzielą się na długie i krótkie. Krótsze treści marketingowe to chociażby artykuły z wiadomościami, wpisy w mediach społecznościowych, krótkie wpisy blogowe, czy też nawet infografiki. Informacje w skondensowanej formie są optymalne dla użytkownika, a zapoznanie się z nimi nie zajmie długo. Dłuższe treści zwykle mają ponad 1000 słów i głębiej skupiają się na informacjach, oferując kompleksowe podejście do danego tematu. Są to takie formy jak ebooki, wywiady, poradniki blogowe, czy też case studies. W treściach tego typu znaleźć można sporo informacji, a także co za tym idzie, wyszukiwarka uznaje je za przydatne dla użytkowników, co przekłada się na budowanie również ruchu na stronie.

To, ile znaków ma tekst na stronie internetowej, jest zależne od naszych wizji. Każda treść jest wartościowa, pod warunkiem, że jest dopasowana do potrzeb odbiorców. Pod względem SEO, warto umieszczać odpowiednie słowa kluczowe, szczególnie jeśli konkurencja w top 10 ma przygotowane tego typu treści.

Oczywiście teksty na strony nie powinny się składać jedynie z kolumny znaków, ponieważ wizualnie jest to przytłaczające. Równie ważna jest sama edycja i dostosowanie tekstu na stronie. Jeśli piszemy dłuższe treści, warto stosować nagłówki, pogrubienia, kursywę, wypunktowania, a także podzielić treść na mniejsze akapity. Warto również pamiętać o linkowaniu wewnętrznym.

W dłuższych treściach można naturalnie umieścić znacznie więcej słów kluczowych, a tworzenie tekstu z frazami nie jest tak problematyczne. Pomóc w tym mogą programy do analizy, które pokazują ile zzs powinien mieć dany tekst na strone www. Ilość znaków w tekście nie jest określoną liczbą, której nie można przekroczyć lub napisać mniej. Jest to jedynie sugestia, oparta na analizie konkurencji. Jeśli większość stron w top 10 posiada jedynie krótkie opisy, nie ma sensu wychodzić przed szereg i pisać znacznie więcej, szczególnie jeśli nie mamy nic do powiedzenia w danym temacie.

Content marketing a długość tekstu

W wynikach wyszukiwania znaleźć można sporo stron, dlatego warto sprawdzić, co się na nich znajduje. Nie tylko warto przeanalizować ilość znaków na stronie, czyli długość tekstu jaki posiada konkurencja, ale też formę. Teksty na strone www to nie tylko liczba słów w akapitach i słowa kluczowe, to też content, czyli na przykład obrazki, liczba produktów, to, jak wygląda strona. Wiele osób zapomina, że pozycjonowanie nie zawsze daje również i konwersję na stronie. Obecnie liczy się tzw. "user experience". Oznacza to, że równie ważnym czynnikiem jest to, jak użytkownik zareaguje na stronę. Tak więc pisanie tekstów na stron internetowe może mijać się z celem, jeśli sama witryna nie będzie responsywna i nie będzie zachęcać do pozostania na stronie. Oczywiście nie oznacza to, że tworzenie tekstu jest całkowicie niepotrzebne, a długość tekstu nie ma znaczenia. Na stronie internetowej musi pojawić się sporo czynników, żeby mogła ona poprawnie rankować. Dlatego najlepiej jest przestrzegać zasad content marketingu, aby móc pojawić się wśród wyników wyszukiwania na pierwszej stronie.

Badania przeprowadzone przez zespół Ahrefs w 2020 roku pokazują, że istnieje korelacja pomiędzy długością tekstu, a ruchem na stronie. Im dłuższe teksty, najczęściej powyżej 1000 - 2000 słów, tym mniej użytkowników chce je czytać. Owszem, swego czasu były przesłanki, że Google faworyzuje długie teksty, nie jest to jednak do końca prawda. Wyszukiwarka idzie teraz w stronę bycia bardziej "user friendly". Ważniejsze jest to, czy na stronie znajdują się najpotrzebniejsze informacje, które zaspokoją potrzeby użytkownika, niż to, jaką długość ma tekst. Sam wykres pokazuje, że im dłuższy tekst, tym mniejszy ruch na stronie.

Podczas pisania, zamiast zastanawiać się ile to ma słów, ile znaków w tekście powinno się znaleźć, czy bardzo długi tekst będzie dobrym rozwiązaniem, czy może wybrać krótszą formę, trzeba się zastanowić, co dokładnie chcemy osiągnąć. Zapomina się też często, że wiele zależy od branży, ponieważ zupełnie inne teksty będą przygotowywane na strony zajmujące się bardziej technicznymi aspektami, a takimi typowo usługowymi. Dlatego nie warto się czasami zastanawiać ile to znaków i jak sprawdzić ile znaków ma tekst. Najlepiej będzie przekazać swoją wiedzę w sposób klarowny i zachęcający dla potencjalnych klientów.

Jeśli chcesz znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, warto skontaktować się ze specjalistami, którzy nie tylko przygotują odpowiednie treści, ale też zajmą się wszystkimi aspektami SEO. Jeśli potrzebny jest audyt SEO lub pozycjonowanie stron Szczecin, wówczas zachęcamy do kontaktu. Warto sprawdzić też cennik pozycjonowania, a jeśli potrzebny jest Ci copywriter, również warto sprawdzić naszą ofertę.

Sara K.
SEO EXPERT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Ostatnio na blogu
Losowe starsze wpisy

Szukasz sprawdzonej

Agencji SEO?

Najpopularniejsze na nasze stronie - sprawdź koniecznie

seomod-pozycjonowanie-logo
Niemcewicza 26/415
IV piętro
71-520 Szczecin
+48  736 090 601
biuro@seomood.pl