Kampania SEO to coś więcej niż tylko podjęcie określonych działań w dziedzinie pozycjonowania stron WWW. To przede wszystkim długoterminowa praca, której celem jest uzyskanie konkretnych wyników. Jaki jest jej koszt? Czy jest on w ogóle możliwy do oszacowania? Jeśli chodzi o pozycjonowanie cena zależy od wielu czynników.
Aby dobrze uzmysłowić sobie, jak wielkim przedsięwzięciem jest poważna, zrównoważona kampania SEO, trzeba wiedzieć, czym ona tak naprawdę jest. Przyjęcie określonej strategii nie jest możliwe bez dokładnej analizy rynku, fraz kluczowych, ich konkurencyjności, a także sytuacji danego przedsiębiorstwa. Audyt SEO to narzędzie, dzięki któremu można to wszystko ocenić w sposób jasny, przejrzysty i kompleksowy.
Audyt SEO jest to zbiór czynności, których celem jest ocena kondycji danej domeny. Mowa tu nie tylko przyjętych działaniach (słowa kluczowe, linki itd.), ale też o analizie kodu, badaniu przydatności strony (user experience), szybkości ładowania strony, obciążenia plikami o dużym rozmiarze, a także kontrolowaniu aktualnego indeksowania witryny w Google. Celem audytu jest nakreślenie problemów w każdym z tych obszarów, a następnie przedsięwzięcie działań, dzięki którym będzie można je wyeliminować. To audyt leży w podstawach przyjętych strategii i kampanii SEO!
Najważniejszym elementem całościowej strategii SEO powinno być określenie fraz, na podstawie których będzie pozycjonowania dana strona. To jednak nie wszystko. Gdy już strategia zostanie nakreślona, przyjdzie czas na realizację kampanii SEO. Ta z kolei dzieli się na dwie podstawowe części:
Ile kosztuje kampania SEO? Niestety, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy tu od rodzaju prowadzonego przez klienta biznesu (inaczej wycenia się program partnerski pozycjonowanie czy też pozycjonowanie sklepów internetowych). Jeśli jest to niewielka, lokalna firma działająca na terenie miasta, wsi lub regionu, koszty przyjętej kampanii będą relatywnie małe. W takich przypadkach koszt przyjętej kampanii nie powinien przekraczać 1500 - 2000 złotych. Jeśli jednak dana firma ma zasięg ogólnopolski, to koszty te mogą być nawet kilkukrotnie wyższe. Co więcej, odrębnym generatorem kosztów będzie kampania przyjęta dla sklepu internetowego. Dlatego osoba planująca rozpoczęcie takiej kampanii, powinna zarezerwować na nią środki w wysokości średnio 3 - 5 tysięcy złotych.
Kwestią otwartą pozostaje również sposób rozliczenia z agencją SEO. W zasadzie tutaj ma się do czynienia z trzema modelami, z których wyłącznie jeden gwarantuje zachowanie interesów obydwu stron.
Reasumując, kampania SEO to proces, który może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Wszystko zależy od tego, jak wiele usług musi zrealizować agencja na rzecz wybranego klienta.